Hoffmann: még "soha ilyen közel nem voltunk" a tanárok béremeléséhez Közoktatás
MTI

Hoffmann: még "soha ilyen közel nem voltunk" a tanárok béremeléséhez

Átlátható, kiszámítható és biztonságos pedagógus-életpályamodellt kell kialakítani, amelynek keretében a...

Átlátható, kiszámítható és biztonságos pedagógus-életpályamodellt kell kialakítani, amelynek keretében a pedagógusoknak lehetőségük van a folyamatos fejlődésre - mondta Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár szerdán, egy budapesti rendezvényen.

Az államtitkár - az Oktatási Hivatal Életpályautak című konferenciáját megelőzően tartott - sajtótájékoztatón közölte: az életpályamodellel kapcsolatban sokan a fizetésemelésre gondolnak, de ez csak az egyik eleme a kialakítandó rendszernek. Ugyanakkor ez is fontos eszköze az életpályamodell bevezetésének, ugyanis az "a régi feltételek között nem képzelhető el" - közölte.

A béremelés lehetőségéről Hoffmann Rózsa azt mondta: küszöbön áll, "soha ilyen közel nem voltunk hozzá, mint most". Hangsúlyozta, olyan rendszert dolgoznak ki, amilyenhez hasonló még nem volt a magyar neveléstörténetben.

Vasárnap pedagógus- és civil szervezetek a pedagóguséletpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését és a pedagóguskar létrehozásának megakadályozását követelték a fővárosban tartott demonstrációjukon. Hoffmann a tüntetők követeléseit 'illuzórikusnak" és politikai indíttatásúnak nevezte: erről itt olvashattok. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter korábban azt mondta: akkor emelkedhet a tanárok bére, ha továbbra is növekszik a gazdasági teljesítmény: a részleteket itt találjátok.

Hoffmann a sajtótájékoztatón kifejtette: gyakornoki, valamint pedagógus 1, 2 és 3 kategóriát alakítanak ki, ezek között minősítő vizsgákkal lehet feljebb jutni. A legfelső szintet a mestertanár-kutatótanár kategória jelenti, ide azok juthatnak fel, akik képesek "a tudományok művelésére", miközben tanítanak is - magyarázta.

Az államtitkár felidézte: a kormány a megalakulása óta szisztematikusan építkezik, hogy megújítsa a köznevelési rendszert: úgy, hogy a lényeges szakmai lépéseket kutatásokkal alapozza meg. Ennek a munkának a jogi kereteit az Országgyűlés által 2011-ben elfogadott köznevelési törvény adja.

Mint mondta, a szerdai konferencia azt mutatja be, hol tart az életpályamodell kialakítása. Kerekes Balázs, az Oktatási Hivatal projektigazgatóságának vezetője kiemelte: a hivatal az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel, valamint az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-vel együttműködve dolgozik az életpályamodell kialakításán, munkájukhoz kutatásokat és nemzetközi példákat is felhasználnak. A pedagógus-továbbképzéssel is foglalkoznak, hiszen fontos cél, hogy szoros kapcsolat legyen a pedagógusok alap- és továbbképzése között - tette hozzá.

Hoffmann Rózsa kérdésre válaszolva közölte: a köznevelési és a felsőoktatási államtitkárság munkatársai szerda reggel fél 9-re várták találkozóra a Hallgatói Hálózat tagjait, ők azonban nem jelentek meg ebben az időpontban.

Az Új Széchenyi Terv A pedagógusképzés támogatása elnevezésű kiemelt projektjének rendezvényén a pedagógusok és az oktatási szakértők beszámolót hallhatnak a projektről, valamint a pedagóguséletpálya-modellel kapcsolatos feladatokról.