Ezt a fontos tanácsot minden szülőnek meg kellene fogadnia: van, ami fontosabb a különóránál Közoktatás
Eduline

Ezt a fontos tanácsot minden szülőnek meg kellene fogadnia: van, ami fontosabb a különóránál

Érdekes - és megfontolandó - megállapításokat találtunk a szabad játék fontosságáról Jessica Joelle Alexander és Iben Dissing Sandahl Gyermeknevelés dán módra című könyvében. Miért ragaszkodnak a szülők ahhoz, hogy különórákra járassák a gyerekeiket? Mi az a reziliencia? És hogyan állítja középpontba a szabad játékot a dán oktatási rendszer? Részletek a könyvből.

Sokunkban működik egy kimondatlan - vagy akár ki is mondott - kényszer, hogy elfoglaltságokat biztosítsunk gyermekeinknek. Lehet az úszás, balett, baseball vagy foci, de ahhoz, hogy úgy érezzük, jó szülők vagyunk, legalább heti három-négy foglalkozásra be kell íratnunk őket. Hányszor hallani, ahogy a szülők azt mesélik, hogy az egész szombatjuk arra megy el, hogy a gyerekeiket különböző sportklubokra és szakkörökre hurcolják?

Ezzel szemben hányszor hallunk valaki arról beszélni, hogy szombaton a lánya játszani fog?

És a játék alatt most nem hegedűjátékot vagy egy sportot értünk, és nem is olyan találkozókat, ahol a szülők szervezik meg, hogy mit csináljanak a gyerekek. Játék alatt azt értjük, amikor a gyerekek magukra maradnak, akár egyedül, akár egy baráttal, és úgy játszanak, ahogy akarnak, és amennyi ideig akarnak. Még ha a szülők néha meg is engedik ezt a szabad játékot, gyötrő bűntudatot éreznek, ha szóba kerül. Mert végül is attól érezzük magunkat jobb szülőnek, ha tanítunk nekik valamit, sportra járatjuk őket, vagy lefoglaljuk az agyukat valamivel. A játékra gyakran úgy gondolunk, mintha az csak az értékes, tanulásra fordítható idő pazarlása lenne. De valóban így van ez?

(...)

És ha azt mondanánk, hogy a szabad játék arra tanítja a gyerekeket, hogy kevésbé szorongjanak? Rezilienciára, azaz rugalmas alkalmazkodóképességre tanít, ami pedig bizonyítottan az egyik legfontosabb tényező a sikeres felnőtt élethez.

(...)

Dániában 1871-ben egy házaspár, Niels és Erna Juel-Hansen dolgozta ki az első olyan pedagógiát, amely a játékot is magában foglaló oktatáselméletre épült. Rájöttek arra, hogy a szabad játék kulcsfontosságú a gyerekek fejlődése szempontjából. A dán gyerekek hosszú ideig nem kezdhettek iskolába járni hétéves koruk előtt. A tanítók és a tantervek kidolgozói nem akarták, hogy a tanulás kösse le őket, amikor még inkább gyereknek kellene maradniuk, és játszaniuk kellene. A tízévesnél fiatalabb gyerekek általában még most is kettőkör végeznek az iskolában, és lehetőségük van arra, hogy a nap hátralévő részét ún. szabadidős iskolákban (skolefritidsordning) töltsék, ahol a leginkább játékra biztatják őket. Meglepő, de így igaz!

Ha többet szeretnétek megtudni a gyermeknevelés dán módszeréről, rendeljétek meg Jessica Joelle Alexander és Iben Dissing Sandahl Gyermeknevelés dán módra - Hogyan neveljünk életrevaló és magabiztos gyereket? című könyvét a HVG Könyvek oldalán.

A szülők beveszik a süket dumát - öt fontos gondolat Vekerdy Tamástól

Sokan egyetértenek vele, mások megkérdőjelezik azt, amit a magyar iskolarendszerről mond, de az biztos, hogy Vekerdy Tamás pszichológus gondolatai sokakat megmozgatnak. Öt olyan idézetet választottunk ma tőle, amin érdemes elgondolkodni. Véleményeket is várunk kommentben. A szülők beveszik a süket dumát arról, hogy teljesítményelvű világban élünk, ha jót akarsz a gyerekednek, „topmenedzserképzést már az óvodában is!"

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.