Érettségire mindenkinek legalább alapfokon kell tudnia egy nyelvet Közoktatás
MTI

Érettségire mindenkinek legalább alapfokon kell tudnia egy nyelvet

Az első idegen nyelv oktatása legkésőbb az általános iskola 4. évfolyamán kezdődik, de megfelelően képzett pedagógus esetén már 1-3. osztályban is elindulhat, második idegen nyelvet pedig hetediktől tanulhatnak a diákok - egyebek között ezt tartalmazza a Nemzeti alaptanterv módosításának tervezete, amelyet a kormany.hu oldalon tettek közzé.

A január 17-ig véleményezhető dokumentum rögzíti, hogy amennyiben az 1-3. évfolyam idegennyelv-oktatásában képzett pedagógus alkalmazása megoldható, és az iskola pedagógiai programja erre lehetőséget ad, az első idegen nyelv oktatása ezen évfolyamokon is megkezdhető. 

Az első idegen nyelv megválasztásakor - amely az angol, német, francia, továbbá a kínai lehet - biztosítani kell, hogy azt a diákok felsőbb évfolyamokon is folyamatosan tanulhassák. A második idegen nyelv oktatása a 7. évfolyamon kezdődhet. 

A középiskolákban az érettségi idejére biztosítani kell az első idegen nyelv legalább B1 szintű (önálló nyelvhasználatra képes) elsajátítását. A középiskolákban második idegen nyelvként szabad választás szerint oktathatók a különböző nyelvek. 

A módosítás emellett rögzíti a különböző műveltségterületek elvárásait is 1-4., 5-8. és 9-12. évfolyamokra. A tervezet kitér arra, hogy az iskolák a rendeletben foglaltak alapján 2014. március 31-éig vizsgálják felül pedagógiai programjukat. Az intézmények a 2014/2015-ös tanévben a felülvizsgált pedagógiai programjuk szerint kezdik meg a nevelő-oktató munkát.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.