Elégedett Hoffmann Rózsa: a legfontosabb szabályok már megvannak Közoktatás
MTI

Elégedett Hoffmann Rózsa: a legfontosabb szabályok már megvannak

A köznevelési államtitkár szerint az elmúlt három és fél évben a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni az...

A köznevelési államtitkár szerint az elmúlt három és fél évben a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni az oktatás területén. Erről Hoffmann Rózsa beszélt az Educatio nemzetközi oktatási szakkiállítás második napján, pénteken a fővárosban.

Felidézte, hogy 2010-ben, a kormányváltáskor nagyon sok problémát örököltek. Megengedhetetlen különbségek voltak az iskolák között a fenntartás, a szakmai irányítás tekintetében egyaránt. Ezek mára szűnőben vannak - jelezte. 

A problémák okai között említette, hogy hiányzott a rendszerből a külső, objektív ellenőrzés, háttérbe szorult a nevelés, és kompetencia-központúvá vált az oktatás. Azok a nevelési problémák, amelyek megmutatkoztak, nemhogy enyhültek volna, hanem nőttek, és romlott a színvonal - fejtette ki, hozzátéve: csökkent a tanári tekintély, szétaprózottá vált a rendszer, és gazdaságtalan működés volt jellemző. 2010-ig tízezerre volt tehető az elbocsátott pedagógusok száma - jegyezte meg.

A jelenlegi kormány arra az álláspontra helyezkedett, hogy az oktatás és a nevelés közszolgálat - rögzítette a köznevelési államtitkár, aki a gyermekek, fiatalok fejlődésének előtérbe helyezése mellett a nevelés megerősítését, az egységes, magas színvonal biztosítását említette. Alapvető cél, hogy a különböző településeken született gyermekek esélyei ugyanolyan jók legyenek, mint a fővárosiaké - emelte ki.

A jelenlegi kormány intézkedései között említette az új köznevelési törvény elfogadását, az új Nemzeti alaptanterv, a kerettantervek (ket) megalkotását. A mostani tanévtől elvárás, hogy az alaptantervet alaposan ismerjék a pedagógusok - jegyezte meg. Olyan tankönyvtörvényt alkottak, amely csökkenti a kiadványok számát és a ket-ekhez igazítja azokat, valamint jelentősen mérsékli az árakat, ami már a következő tanévtől érezhető lesz. Kitért arra is, hogy idén 720 ezer gyermek kapott ingyenesen tankönyvet.

A legfontosabb feltétel ugyanakkor a kiválóan képzett, munkáját professzionálisan végző pedagógus - mutatott rá Hoffmann Rózsa, aki szólt arról, hogy megújították a pedagógusképzést, a kiválasztást alkalmassági vizsgával segítik és egyéves gyakorlati idő kapcsolódik hozzá. Bevezették továbbá a Klebelsberg-ösztöndíjat az osztatlan képzésben részt vevő pedagógusoknak.

Folyik a pedagóguskar alakuló közgyűlésének szervezése, a kar honlapja a részletekkel várhatóan jövő héttől lesz elérhető. A kar megalakulása a tanév végére várható - jelezte. Határozott kormányzati szándék, hogy a pedagógusok az egyik legmegbecsültebb társadalmi réteggé váljanak. Országos átlagban eddig 50 ezer forintos nettó emelés valósult meg, ennek folytatása következik szeptemberben - jelezte, hozzátéve: közel 160 ezer pedagógus bére nőtt. 

Kitért még arra, hogy hároméves kortól lesz kötelező óvodába járni 2015-től, eddig 12 ezer új óvodai férőhely létesült és folytatódik a bővítés. 2015-re nem lesz probléma a gyermekek elhelyezésénél - ígérte. Szólt a mindennapos testnevelés bevezetéséről is, amelynek szavai szerint nagyon jó a társadalmi fogadtatása.

Fontos változás az erkölcstan, valamint a hit és erkölcstan bevezetése szeptembertől, s a nevelési célokat szolgálja a közösségi szolgálat - sorolta. Utóbbiról elmondta: a részleteket szabályozó kormányrendeleten most dolgoznak. A Klebelsberg intézményfenntartó belépésével az volt a cél, hogy az adminisztratív terhek nagy részét levegyék az intézmények válláról. 

Még idén indul elindul a szaktanácsadói rendszer, és beindul a tanfelügyelet is - közölte, és kitért arra, hogy a kompetenciaméréseket kiterjesztik a tartalom ellenőrzésére és az idegennyelv-tudásra is. Ezt a tanév rendjéről szóló rendelet rögzíteni fogja - jelezte. 

Összesen mintegy 120 jogszabályt alkottak a három és fél alatt - vont mérleget a köznevelési államtitkár, aki szerint a legfontosabb szabályokat sikerült megalkotni. A további feladatokról szólva kiemelte: a megkezdett úton szeretnének továbbhaladni. Ahol  kiderül, jobban kellett volna szabályozni, nyitottak az újragondolásra, ugyanakkor nem szeretnének hetente hozzányúlni a jogszabályokhoz. Jelezte: hozzákezdenek az érettségi reformjához, amiben komoly szerepet szánnak a pedagógus karnak is, a művészeti nevelés is napirenden van, és időszerű a kollégiumok helyzetének áttekintése.