Egyre nő a szegregáció, lemaradnak a cigány gyerekek - ezt már az MTA is állítja Közoktatás
Eduline

Egyre nő a szegregáció, lemaradnak a cigány gyerekek - ezt már az MTA is állítja

Jelentősen megnőtt az általános iskolát sikeresen befejezők aránya a roma fiatalok között az elmúlt huszonöt évben, és túlnyomó többségük ma már elkezd valamilyen középiskolát. Súlyos probléma azonban, hogy minden második roma fiatal lemorzsolódik a középiskolából: néhány év után abbahagyja a tanulmányait, anélkül, hogy végzettséget szerezne – erre jutott az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont tanulmánya.

Középiskolai végzettség nélkül a roma fiataloknak is tartósan munkanélküli létre vagy rendszertelen foglalkoztatásra kell berendezkedniük – jegyzi meg a tanulmány. A nyolcvanas években a cigány fiataloknak mintegy kétharmada fejezte be a középiskolát, ma már csak felük.

A középiskolát elvégző roma fiatalok több mint fele szakiskolai végzettséget szerez, csak ötödük végez gimnáziumban. A szakiskolát végzettek azonban jóval kisebb jövedelemre számíthatnak – nem csak a romák körében természetesen -, ezért komoly jövedelmi különbségek alakulnak ki – áll a tanulmányban.

A lemorzsolódás egyik legfontosabb oka a családok szegénysége, a földrajzi különbségek azonban nem láthatók a tanulmány szerint. Azért, hogy a roma fiatalok nem tanulnak tovább gimnáziumban, ami a legalacsonyabb lemorzsolódást és a legmagasabb jövőbeli kereseteket ígéri, leginkább az általános iskola végére felhalmozódott készség- és tudásszintbeli lemaradások felelősek – írják.

A váci püspök szerint az egyházi iskolák is okolhatók a szegregációért.

Ez is a családok anyagi helyzetére vetíthető vissza: a roma fiatalok kora gyermekkoruktól kezdve jóval kevésbé jutnak hozzá a készségeik fejlődését elősegítő erőforrásokhoz, vagyis nagy különbségeket találunk a roma és a nem roma családok nyújtotta nevelési környezetben. A nevelési környezetben mutatkozó hátrányok azonban főként a családok tartós szegénységre vezethetők vissza, etnikai sajátosságok nem játszanak számottevő szerepet bennük.

A szegény családokban ugyanis jellemzően alig van könyv, és a legszegényebbek körében az internet sem elterjedt.

Módszeresen nyilvánították fogyatékosság a romákat

A másik ok a lemaradást illetően a tanulmány szerint a szegregáció jelenléte. Az általános iskolák etnikai szegregáltsága jelentős mértékben megnőtt Magyarországon az 1980-as évek óta eltelt több mint három évtizedben, és jelenleg is tovább növekszik.

A teljes tanulmány itt érhető el.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.