"Egyéni tragédiákat" okozhat a kormány terve a tanárok szerint Közoktatás
MTI

"Egyéni tragédiákat" okozhat a kormány terve a tanárok szerint

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslat érdemi tárgyalásra...

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslat érdemi tárgyalásra alkalmatlan, azt javasolják, hogy a tervezettel kapcsolatos szakmai és szakszervezeti egyeztetéseket hosszabbítsák meg jövő év március végéig. A kormány már kedden elfogadta a tervezetet - erről szóló cikkünket itt olvashatod el.

Hoffmann Rózsa a Pedagógusok Szakszervezetének elnökségi ülésén szeptemberben. Sok a baj a tervezettel?

A szakszervezet honlapján közzétett összegzés szerint a tankötelezettség idejének csökkentése és az, hogy általános iskolából még a szakiskolába sem juthat be a tanuló felvételi nélkül, egyéni tragédiákat, valamint az ország műveltségi és képzettségi szintjének nagymértékű romlását vetíti előre.

A szakszervezet szerint a gimnáziumokban évente meghatározott keretszámok alapján történne a beiskolázás, és a kormány a Széll Kálmán-terv alapján negyven százalékkal csökkenteni akarja a tanulók számát. A szakiskolai tanulmányok során pedig nem jutna idő az általános műveltségi tartalmak elsajátítására. Kimaradt Petőfi és Arany János a szakiskolai tantervből - összefoglalónkat itt olvashatod el.

Kitértek arra is, hogy a pedagógusok terhei radikálisan nőnek, a kötelező tanítási idő több mint húsz százalékkal emelkedhet. Ez nagyarányú elbocsátásokat vetít előre. Nem nőne a pedagógiai munkát segítők létszáma. A többletmunkáért külön díjazás nem jár, illetményemelés 2012-ben sem lesz. A meglévő gyakorlat, a megszerzett végzettség, a szakvizsga önmagában nem elegendő a belépéshez az új illetményrendszerbe - sorolták kritikai észrevételeiket, amelyek között kitértek arra is, hogy nem egyértelmű a pedagógusok munkaköri kötelezettségeinek meghatározása: nincsenek felsorolva a kötelező óra keretében ellátható feladatok, valamint azok a tevékenységi körök és feladatok, amelyeket a kötelező óraszámmal le nem kötött időben el kell végezni.

Nem világos továbbá a "finanszírozott" pedagóguslétszám meghatározásának a rendje, mivel nincs olyan pontos paraméter, óraszám, amely alapul szolgálna a pedagógus-munkakörhöz kapcsolódó intézményi létszám egyértelmű meghatározásához, a pedagógus előmeneteli rendszerére vonatkozó előírások elnagyoltak.

A javaslatból szerintük az derül ki, hogy megszüntetnék azokat a tanácsadó testületeket, amelyek ez idáig közreműködtek a döntéshozatalban és a miniszteri tevékenység mérlegelésében. Megszűnne így az Országos Köznevelési Tanács, a Közoktatás-politikai Tanács, az Országos Kisebbségi Bizottság, az Országos Diákjogi Tanács, az Országos Szülői Érdekképviseleti Tanács - írták.