Egyéves az oktatást felrázó Herman-levél Közoktatás
Eduline

Egyéves az oktatást felrázó Herman-levél

Egy éve hosszú és dühös levelet küldött a boon.hu szerkesztőségének a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete, mely egy mozgalmat hívott életre 2016-ban az oktatás megreformálásáért.

Hermanosok, Herman-levél, Pilz Olivér, tanárlázadás. A miskolci iskola neve egybeforrt a 2016-os tanárlázadással, mely végül a kormány oktatáspolitikájával szembeni széles, diákokat és szülőket is felölelő tiltakozási mozgalommá vált, melyhez sorban csatlakoztak az iskolák, százezres nagyságrendben támogatták a Herman-levelet. Az oktatás régen került ennyire a figyelembe középpontjába.

Pilz Olivér lett az év embere az RTL Klub szavazásán

A tanárlázadás kirobbantója nyerte el a nézők szimpátiáját. Hetek óta folyt a szavazás az RTL Klub Híradójában, ahol az év emberét keresték. Tegnap kihirdették a győztest, aki Pilz Olivér lett, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. Pilz akkor vált ismertté, mikor a Herman közalkalmazotti tanácsának elnökeként publikált egy nyílt levelet, melyet az Emminek és a Kliknek címeztek, és a közoktatás legnagyobb problémáit sorolták fel.

Sürgős változtatásokat kívántak elérni, ugyanis napi hiány mutatkozott országos szinten olyan alapvető eszközökben, mint kréta, fénymásolópapír, wc-papír. A pedagógusok bére ugyan ekkor már emelkedett, de a pótlékok eltörlése miatt csak alig érzékelhetően, ráadásul még többet is kellett érte dolgozniuk - írták. A levél emellett kritizálta az önértékelési rendszert, a tanárok adminisztratív terheinek növelését és a központosítást is, kiemelve a Klik tartozásait. De nem csak az anyagiak kerültek terítékre:

Az évenkénti – jobb esetben kétévenkénti – változások biztosan nem diák- és tanárbarátok. Hol a Nemzeti Alaptanterv változik (ami miatt az iskolák kénytelenek egy sor dokumentumukat újraírni, köztük a helyi tanterveket), hol az érettségi követelményrendszer, hol a továbbtanulási lehetőségek köre, de minimum a tankönyv (melyből mi, tanárok nem kapunk ingyenes példányt, így minden tanév azzal kezdődik, hogy meg kell vennünk a munkaeszközeinket). Csoda, hogy ilyen reformdömpingben nem teljesítenek egyes magyar diákok jól a nemzetközi felméréseken?

Az oktatás a kísérleti nyulak terepévé vált, ahol egy diák a tanulmányai során 6-8 reformot is megélhet, ezért az újabbak bevezetésének felfüggesztését követelték, hogy társadalmi egyeztetést követően lehessen csak újabbakat bevezetni.

Egy középiskolás átlagosan heti 35 órát tölt az iskolában, s ezekre fel is kell készülnie. A motivált tanulók elvesztik gyermekkorukat, sokaknál pedig pszichés problémák alakulnak ki. [...] Vegyék ezt segélykiáltásnak, kérjük a felettes szervek és a társadalom támogatását, segítségét!

Azóta érdemben nem csökkent a diákok óraszáma, a heti 5 testnevelés, az erkölcstan és a hittan is maradt a tantervekben, ellenben a szakgimnáziumokban a természettudományos tárgyak száma csökkent. A kormány a tiltakozókkal való közvetlen egyeztetés helyett minden érdemi kérdést a Köznevelési kerekasztalon kívánt megvitatni, még a törvényi kötelezettségét is minimalizálta a pedagógusok sztrájkbizottságával szemben a későbbiekben.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.