„Semmiféle rend, semmiféle szakmai eljárás nem valósul meg, és szó sincs sem szakmai, sem társadalmi nyilvánosságról” - így reagált a Civil Közoktatási Platform arra a minisztériumi közleményre, mely szerint az új Nemzeti alaptanterv előkészítése a szakmai nyilvánosság teljes bevonásával történik.
Ahogy azt szerda reggel megírtuk, az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, "a szakmai eljárások és egyeztetések szerint, a „szakmai nyilvánosság teljes, ütemezett bevonásával” történik az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása.
A tárca szerint folyamatosak az egyeztetések a szakmai szervezetekkel. „A koncepciótervezetét Csépe Valéria professzor asszony, köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos több szakmai fórumon ismertette (…) a koncepcióra érkezett javaslatokról és együttműködési szándékokról azóta is folyamatos az egyeztetés a magyar és külföldi szakemberekkel, civil és szakmai szervezetekkel, jelenleg és egészen az év végéig folyik a koncepció mélyítése, bővítése”.
A Civil Közoktatási Platform ezzel szemben azt írja közleményében, hogy 2016 októbere óta próbálják felvenni a kapcsolatot a tartalomfejlesztésen dolgozó szakemberekkel. „Folyamatosan hangsúlyoztuk, mennyire fontosnak tartjuk a nagyon széles körű egyeztetést, és jeleztük, hogy a kiszivárgó (!) hírek alapján komoly aggodalomra ad okot a NAT megújításáról alkotott kormányzati elképzelés” - írják, hozzátéve: ez alatt az idő alatt Palkovics László és Csépe Valéria hol egyáltalán nem válaszoltak a megkeresésekre, hol „ködös ígéreteket tettek, hogy amikor a munkálatok abba a fázisba érnek, lesz széleskörű tájékoztatás és szakmai egyeztetés”.
Megszólalt a minisztérium: nem titokban készül a NAT, és nem csúszik a bevezetés?
A szakmai eljárások és egyeztetések szerint, a „szakmai nyilvánosság teljes, ütemezett bevonásával" történik az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása - így reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) azokra a hírekre, melyek szerint a nyilvánosság kizárásával, szinte teljes titokban zajlik a NAT készítése.
A közleményben az áll, az új Nemzeti alaptanterv koncepcióját 2017 márciusában sajtótájékoztatón mutatták be, „újságírói kérdésre az egyeztetések időpontját ismét csak valamikor a jövőben jelölte meg Miniszterbiztos Asszony, az együttműködést elhárította. Palkovics László akkor éppen azt jelentette ki, hogy 2017 áprilisára befejezik a társadalmi vitát. Egy anyagról, amit senki sem ismert”.
A Civil Közoktatási Platformhoz - emelik ki - eljutott a nem nyilvános koncepció egy példánya, amelyről megjelentették kritikai elemzésüket, és létrehoztak egy alternatív NAT-koncepciót, és ismét felajánlották a nyilvános vitát és a szakmai egyeztetést.
Hemzseg a szakmai hibáktól és hiányosságoktól az új alaptanterv?
Tizenöt pontban foglalta össze a problémákat az új Nemzeti alaptanterv koncepciójáról szóló elemzésében Nahalka István oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform szakértője, aki többek között azt írja, az új alaptanterv számos fontos kérdéssel egyáltalán nem foglalkozik, és a hosszabb tanév bevezetésének szükségességét sem tudja érvekkel alátámasztani.
„2017 júliusában Csépe Valéria azt nyilatkozta: 100 emberrel fognak dolgozni a NAT-on. Újra kértük illetékes szervezeteink bevonását, és a nyilvános szakmai vitát, mert a megismert anyag alkalmatlansága súlyos probléma. Válasz nem született, augusztus végén annyit közölt Miniszterbiztos Asszony, hogy dolgoznak. A vitafelhívásra továbbra sem reagált” - írják, hozzátéve: a koncepció újabb változata annyira nem volt hozzáférhető, hogy a Pedagógusok Szakszervezete hivatalos úton volt kénytelen kikérni.
A Civil Közoktatási Platform az Emberi Erőforrások Minisztériumától vár választ arra a kérdésre, milyen menetrend alapján dolgozik a NAT-on a munkacsoport, mikor és kik készítettek helyzetelemzést, háttérkutatást, hatásvizsgálatot, emellett azt kérik, hogy a tárca hozza nyilvánosságra a háttéranyagokat, magát a koncepciót és az anyag kidolgozásában részt vevő szakmai szervezetek és szakértők névsorát.
Keményen visszavágott a minisztériumnak a Történelemtanárok Egylete
A Történelemtanárok Egyletével (és számos más, évtizedek óta működő pedagógus szakmai szervezettel) a minisztérium semmilyen módon nem egyeztetett a Nemzeti alaptanterv koncepciójáról - reagált a szervezet arra, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, az új alaptantervről folyamatos az egyeztetés magyar és külföldi szakemberekkel, civil és szakmai szervezetekkel.