"Szó sincs nyilvánosságról" - újra kérdőre vonta a minisztériumot a CKP Közoktatás
Eduline

"Szó sincs nyilvánosságról" - újra kérdőre vonta a minisztériumot a CKP

„Semmiféle rend, semmiféle szakmai eljárás nem valósul meg, és szó sincs sem szakmai, sem társadalmi nyilvánosságról” - így reagált a Civil Közoktatási Platform arra a minisztériumi közleményre, mely szerint az új Nemzeti alaptanterv előkészítése a szakmai nyilvánosság teljes bevonásával történik.

Képünk illusztráció

Ahogy azt szerda reggel megírtuk, az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, "a szakmai eljárások és egyeztetések szerint, a „szakmai nyilvánosság teljes, ütemezett bevonásával” történik az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása.

A tárca szerint folyamatosak az egyeztetések a szakmai szervezetekkel. „A koncepciótervezetét Csépe Valéria professzor asszony, köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos több szakmai fórumon ismertette (…) a koncepcióra érkezett javaslatokról és együttműködési szándékokról azóta is folyamatos az egyeztetés a magyar és külföldi szakemberekkel, civil és szakmai szervezetekkel, jelenleg és egészen az év végéig folyik a koncepció mélyítése, bővítése”.

A Civil Közoktatási Platform ezzel szemben azt írja közleményében, hogy 2016 októbere óta próbálják felvenni a kapcsolatot a tartalomfejlesztésen dolgozó szakemberekkel. „Folyamatosan hangsúlyoztuk, mennyire fontosnak tartjuk a nagyon széles körű egyeztetést, és jeleztük, hogy a kiszivárgó (!) hírek alapján komoly aggodalomra ad okot a NAT megújításáról alkotott kormányzati elképzelés” - írják, hozzátéve: ez alatt az idő alatt Palkovics László és Csépe Valéria hol egyáltalán nem válaszoltak a megkeresésekre, hol „ködös ígéreteket tettek, hogy amikor a munkálatok abba a fázisba érnek, lesz széleskörű tájékoztatás és szakmai egyeztetés”.

Megszólalt a minisztérium: nem titokban készül a NAT, és nem csúszik a bevezetés?

A szakmai eljárások és egyeztetések szerint, a „szakmai nyilvánosság teljes, ütemezett bevonásával" történik az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása - így reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) azokra a hírekre, melyek szerint a nyilvánosság kizárásával, szinte teljes titokban zajlik a NAT készítése.

A közleményben az áll, az új Nemzeti alaptanterv koncepcióját 2017 márciusában sajtótájékoztatón mutatták be, „újságírói kérdésre az egyeztetések időpontját ismét csak valamikor a jövőben jelölte meg Miniszterbiztos Asszony, az együttműködést elhárította. Palkovics László akkor éppen azt jelentette ki, hogy 2017 áprilisára befejezik a társadalmi vitát. Egy anyagról, amit senki sem ismert”.

A Civil Közoktatási Platformhoz - emelik ki - eljutott a nem nyilvános koncepció egy példánya, amelyről megjelentették kritikai elemzésüket, és létrehoztak egy alternatív NAT-koncepciót, és ismét felajánlották a nyilvános vitát és a szakmai egyeztetést.

Hemzseg a szakmai hibáktól és hiányosságoktól az új alaptanterv?

Tizenöt pontban foglalta össze a problémákat az új Nemzeti alaptanterv koncepciójáról szóló elemzésében Nahalka István oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform szakértője, aki többek között azt írja, az új alaptanterv számos fontos kérdéssel egyáltalán nem foglalkozik, és a hosszabb tanév bevezetésének szükségességét sem tudja érvekkel alátámasztani.

„2017 júliusában Csépe Valéria azt nyilatkozta: 100 emberrel fognak dolgozni a NAT-on. Újra kértük illetékes szervezeteink bevonását, és a nyilvános szakmai vitát, mert a megismert anyag alkalmatlansága súlyos probléma. Válasz nem született, augusztus végén annyit közölt Miniszterbiztos Asszony, hogy dolgoznak. A vitafelhívásra továbbra sem reagált” - írják, hozzátéve: a koncepció újabb változata annyira nem volt hozzáférhető, hogy a Pedagógusok Szakszervezete hivatalos úton volt kénytelen kikérni.

A Civil Közoktatási Platform az Emberi Erőforrások Minisztériumától vár választ arra a kérdésre, milyen menetrend alapján dolgozik a NAT-on a munkacsoport, mikor és kik készítettek helyzetelemzést, háttérkutatást, hatásvizsgálatot, emellett azt kérik, hogy a tárca hozza nyilvánosságra a háttéranyagokat, magát a koncepciót és az anyag kidolgozásában részt vevő szakmai szervezetek és szakértők névsorát.

Keményen visszavágott a minisztériumnak a Történelemtanárok Egylete

A Történelemtanárok Egyletével (és számos más, évtizedek óta működő pedagógus szakmai szervezettel) a minisztérium semmilyen módon nem egyeztetett a Nemzeti alaptanterv koncepciójáról - reagált a szervezet arra, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, az új alaptantervről folyamatos az egyeztetés magyar és külföldi szakemberekkel, civil és szakmai szervezetekkel.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.