Nem titkolják tovább az észtek, mitől javultak a PISA-eredményeik Közoktatás
Eduline

Nem titkolják tovább az észtek, mitől javultak a PISA-eredményeik

Persze ezek a "titkok" a magyar szakemberek számára is ismertek.

Szövegértés terén 2009-ben még nagyjából azonos teljesítményt nyújtottak szövegértés terén a magyar és az észt diákok a PISA-teszten. Aztán tavaly már 50 pontos volta különbség a balti ország diákjainak javára - többek közt ez derül ki az észt oktatási tárca tájékoztatásából, amit a Magyar Nemzet kapott meg.

Az is kiderül a dokumentumból, hogy a magyar iskolarendszerrel ellentétben az észt nem szelektál, ott egyformán jó oktatás jut a rosszabb és a jobb körülmények között élő diákoknak. 10 hátrányos helyzetű környezetből érkező észt diák közül négy a nagyon jól teljesítők közé tartozik. Nálunk pont a fele.

Az észt iskolák és tanárok számára a kormány autonómiát biztosít, szerintük ez is hozzájárult a javításhoz. 2005 és 2012 között ráadásul a válság ellenére 30 százalékkal nőtt az egy diákra fordított oktatási költség.

Hogy ezek a sikerhez vezető lépések, nem titok, ugyanezeket javasolták nemrég az MTA által rendezett konferencia alőadói. A kulcs itt az lehet, amiről Bereczkia András tiszteletbeli konzul beszélt az MN-nek: a politikai pártok megegyeztek egy politikai minimumban, ezért hosszú távú oktatási stratégiája van az országnak.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.