Átalakítaná az iskolatejprogramot egy szülői szervezet Közoktatás
MTI

Átalakítaná az iskolatejprogramot egy szülői szervezet

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint a 2013-as költségvetés elfogadása előtt újra kellene...

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint a 2013-as költségvetés elfogadása előtt újra kellene gondolni az európai iskolatejprogrammal kapcsolatos minisztériumi szabályozást annak érdekében, hogy minden magyar diák hozzájuthasson az unió által támogatott napi két és fél deci tejhez.

A szervezet állásfoglalásában többek között kifogásolja, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium rendelete szerint a fenntartó igényelheti a támogatást. Az egyesület azt javasolja, a nevelési és az oktatási intézmények közvetlenül is igényelhessék az iskolatejet, hiszen az ellátást naponta el kell könyvelni és az elszámolás bármilyen időközökben megkövetelhető és ellenőrizhető.

A szülői szervezet azzal sem ért egyet, hogy székhelyük szerint három csoportba sorolják az általános iskolák fenntartóit, amelyek ez alapján 100, 50, illetve 20 százalékos kiegészítő támogatás kaphatnak a költségvetésből. A székhely szerinti besorolását meg kell szüntetni - írták honlapjukon, kiemelve: nem lehet, hogy az egyik településen élő gyermekek jobb minőségű tejterméket kapjanak, mint a másikon.

Kitértek arra is, hogy a települési önkormányzatoktól, illetve a fenntartótól megkövetelt előfinanszírozást el kell törölni, annak a központi költségvetésben kell szerepelnie.

Közölték, az uniós támogatás – fenntartótól és iskolatípustól függetlenül - minden óvodába és iskolába járó, mintegy 1,6 millió kisgyermek és tanuló után igényelhető, de jelenleg a magyar gyermekeknek csak 10 százaléka jut hozzá a tejhez.

Azt írták, elvárható lenne, hogy legalább az önkormányzati fenntartású óvodákban és az állami fenntartású iskolákban minden gyermek, illetve tanuló hozzájuthasson a tejhez.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.