Súlyos csalásokra bukkantak magániskoláknál Közoktatás
MTI

Súlyos csalásokra bukkantak magániskoláknál

Több magániskolában súlyos szabálytalanságok miatt vizsgálódnak az állami szervek - írja csütörtöki számában a Magyar Idők, amely szerint fiktív tanulókra, szabálytalan nyilvántartásokra, engedély nélküli képzésekre derült fény.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerint a leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy az intézmények olyan oktatást végeznek, amely nem szerepel a működési engedélyükben. Előfordult az is, hogy romániai helyszínen végzett tevékenységért akart állami támogatást felvenni a fenntartó, illetve olyan diákok után igényeltek pénzt a Magyar Államkincstártól, akik nem is az adott iskolákba jártak.

A tárca tapasztalatai szerint a pénzügyi és tanügyi nyilvántartások vezetésével is voltak problémák. Ha ezeket a szabályokat nem tartják be az intézmények, vissza kell fizetniük a támogatást - írják.

A Magyar Államkincstár 2012 óta több mint 2,182 milliárd forint visszautalására kötelezte az alapítványi fenntartású iskolákat, és csak 2012-ben közel egymilliárd forint költségvetési támogatást kellett 95 alapítványnak visszaadnia. Tavalyelőtt és az idén két-két, 2014-ben négy büntetőfeljelentést tettek.

A Magyar Idők négy újabb fenntartót nevesít cikkében, mint amelyek ügyében információi szerint a korábban nyilvánosságra került eseteken túl költségvetési csalás miatt vizsgálódik az adóhatóság.

Megemlítik: az Oktatási Hivataltól kapott tájékoztatás szerint magánóvodákba és -iskolákba több mint 98 ezer gyermek és diák jár, közülük mintegy 35 ezren alapítványi fenntartásúba. Magyarországon az állam és az önkormányzatok mellett többek között egyházak, alapítványok, egyesületek, vállalkozások, nemzetiségi önkormányzatok vagy felsőoktatási intézmények is működtethetnek óvodát vagy iskolát.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.