A volt NDK diákjai matekból és természettudományokból is jobbak Közoktatás
MTI

A volt NDK diákjai matekból és természettudományokból is jobbak

A volt NDK területén élő iskolások jobbak matematikában és a természettudományos tantárgyakban, mint a Németország...

A volt NDK területén élő iskolások jobbak matematikában és a természettudományos tantárgyakban, mint a Németország nyugati tartományaiban tanuló diákok - mutatta ki egy pénteken Berlinben ismertetett felmérés.

A kilencedikes diákok tantárgyi ismereteit vizsgáló felmérésben matematikában, biológiában, fizikában és kémiában is a keleti tartományok végeztek az élen. A legjobbak a szászországi diákok, a második helyen a türingiai iskolások állnak. A 16 tartomány közül nyugatról csak Bajorország és Rajna-Pfalz került az élbolyba a berlini Humboldt Egyetem oktatási szakértőinek felmérésében.

A jelenségnek történelmi okai lehetnek. Az egykori NDK közoktatási rendszerében a humán tárgyaknál fontosabbak voltak a természettudományos tantárgyak és a matematika, és magas színvonalú volt a szaktanárok képzése. Ez a hatás valószínűleg a rendszerváltás után több mint két évtizeddel is érvényesül - mondta Hans Anand Pant, a Humbolt Egyetem oktatásminőség-fejlesztési intézetének igazgatója. Az is fontos, hogy a keleti tartományokban az alaptantervben jellemzően nagyobb a szerepe a reáltárgyaknak - tette hozzá. 

A tartományok közötti eltéréseket általában véve az is magyarázza, hogy a kultúrpolitika és az oktatáspolitika döntően a tartományi kormányok hatáskörébe tartozik. Ugyanakkor egy sor jelenség országos érvényű. Abban például nincs különbség a tartományok között, hogy a diákok előmenetelét erősen meghatározza a közeg, amelyből származnak. A Humbolt Egyetem felmérése szerint a diplomás családból származó diákok országszerte valamennyi vizsgált tantárgyban nagyobb tudással rendelkeznek és jobban tudják használni ismereteiket, mint a munkáscsaládból származó társaik. A vizsgálatban 1300 iskola összesen 44 ezer diákja vett részt. 

Több oktatási szakember úgy véli, hogy a tartományokat összehasonlító vizsgálatokból nemigen lehet hasznos ismereteket kinyerni. Az ilyen felmérésekben nem vesznek figyelembe egy sor fontos tényezőt, például azt, hogy tartományonként eltérő a bevándorlók aránya, vagy a városi és vidéki régiók megoszlása. Ezért szerintük érdemesebb lenne inkább hasonló helyzetű régiók vagy települések - például nagyvárosok - iskoláit összehasonlítani.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.