A tanárok többsége szerint megbukott az életpályamodell Közoktatás
Eduline

A tanárok többsége szerint megbukott az életpályamodell

A tanárok többsége elhibázottnak tartja az életpályamodell bevezetését, ezért aztán nem meglepő, hogy már minősítésen sem nagyon akarnak átesni.

Bár a törvény szerint már 35 ezer pedagógus szerezhetett volna minősítést jövőre, csak 23 ezren jelentkeztek – tudta meg a Magyar Nemzet.

A lap az okot is tudni véli: az érintetteknek, tehát a pedagógusoknak elegük van az életpályamodellből, és úgy sem nagyon akarnak minősítésen átesni, hogy azzal együtt némi fizetésemelés jár.

A lap egy Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet-felmérésre hivatkozik, mely szerint a megkérdezett 8 ezer pedagógusnak csak 45 százaléka támogatja a modellt, és 77 százalék mondta, hogy rosszul vezették azt be.

Egy eddig sok nyilvánosságot nem kapott kritikát is talált a lap: az életpályamodell növeli a nemek közti egyenlőtlenségeket, hiszen fontos tényező benne a pályán töltött idő. Ebbe viszont nem számít bele a gyermekszüléssel, gyessel, gyeddel töltött idő, így a nők komoly hátrányba kerülhetnek.

Egy tanár portfóliójának elkészítése a felmérés szerint átlagosan 104 órát vett igénybe, mely egy hónapnyi tanítással ér fel.

Ezek fényében nem csoda, hogy ma reggel Palkovics László államtitkár is kritikusan szólt a rendszerről.

 

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.