A szerbiai gyerekek negyedét be sem íratják az iskolába Közoktatás
MTI

A szerbiai gyerekek negyedét be sem íratják az iskolába

Szerbia felnőtt lakosságának a 14 százaléka még az általános iskolát sem fejezte be – jelentette ki csütörtökön...

Szerbia felnőtt lakosságának a 14 százaléka még az általános iskolát sem fejezte be – jelentette ki csütörtökön Belgrádban Tomislav Jovanovic oktatási miniszter.

A politikus elmondta, hogy a 15 évesnél idősebb korúak közül 850 ezer főnek nincs nyolcosztályos végzettsége sem. A 2011-es népszámlálási adatokra hivatkozva viszont kiemelte, hogy az utóbbi tíz évben 20 százalékkal javult a lakosság képzettségi szintje annak ellenére, hogy a gyerekek 24 százalékát továbbra sem íratják be általános iskolába, a fiatalok 24 százaléka a nyolcadik osztály elvégzése után nem tanul tovább, és a felnőttképzésre iratkozók 24 százaléka hagyja ott tanulmányait.

A tárcavezető elmondta, hogy a 25 és 60 év közötti lakosság mindössze három százaléka vesz részt a felnőttoktatásban, 2020-ig ezt az arányt hét százalékra szeretnék növelni.

A szerb kormány európai uniós segítséggel 2010-ben indította el Második esély elnevezésű felnőttképzési programját, amelynek első része két hét múlva zárul, és majd csak azt követően lehet összesítéseket készíteni a képzettségi helyzet változásairól. 

A felnőttképzés területén tapasztalható változásokkal összefüggésben a belgrádi tömegtájékoztatásban kiemelték, hogy az oktatásfejlesztés az egyik fontos pontja Szerbia európai uniós integrációjának.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.