Demokráciát próbáltak ki a Parlamentben – gyerekek kérdezhették a kormányt Közoktatás
Palotás Zsuzsanna

Demokráciát próbáltak ki a Parlamentben – gyerekek kérdezhették a kormányt

Több mint háromszáz diák vett részt a Gyermek- és Ifjúsági Országgyűlésen, ahol minisztereknek és államtitkároknak tehették fel kérdéseiket. A fiatalok többek között az iskolai étkeztetés minőségét, a vidéki orvoshiányt, a mesterséges intelligencia felelős használatát és az internethasználat biztonságát firtatták.

Több mint ötven iskolájából és a határon túlról is érkeztek általános- és középiskolás diákok a Parlament Felsőházi termébe a XI. Gyermek- és Ifjúsági Országgyűlés alkalmából. A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és az Országgyűlés közös rendezvénye idén is a Gyermekjogok Világnapjához kapcsolódott, derült ki az Euronews tudosításából. A „Milyen kérdést intéznék a miniszterekhez, ha képviselő lennék?” pályázat legjobbjai kaptak meghívást.

Megkérdőjelezték az iskolai biztonságot és az étkeztetés minőségét

A fiatalok interpellációkat imitáltak, vagyis parlamenti kérdéseket tettek fel a kormány tagjainak. Az idei évben a legnépszerűbb témák közé tartozott a mesterséges intelligencia felelős használata, az internetbiztonság, a környezetvédelem, a sport és az egészségügy helyzete.


Volt, aki arról kérdezte a döntéshozókat, mikor tanulhatnak az iskolában az MI tudatos és biztonságos használatáról, mások az iskolai étkeztetés minőségét, a vidéki orvoshiányt vagy a fiatal sportolók támogatását hozták napirendre.

"Most először jelentek meg olyan kérdések, hogy a gyerekek nem érzik magukat teljesen biztonságban az interneten” – mondta Edvi Péter, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat alapító elnöke. Hozzátette: többen az iskolai biztonság javításáról is érdeklődtek.

Gyermek- és Ifjúsági Parlament


Nem feltétlenül csak a gyerekekről szól

A rendezvény célja a szervezők szerint az volt, hogy a fiatalok testközelből tapasztalják meg a demokrácia működését, és megértsék a parlamenti döntéshozatal folyamatát. Az esemény fővédnöke Kövér László, az Országgyűlés elnöke és a Fidesz alapító tagja volt.

A szervezők abban is bíznak, hogy az ilyen kezdeményezések ellensúlyozhatják az Európai Unió részéről érkező jogállamisági kritikákat, amelyek a magyar törvényhozás függetlenségét és a kormánypárt szerepét érik. Ez alapján a Gyermek- és Ifjúsági Parlament egyszerre szolgálhat oktatási és politikai célokat: miközben a gyerekek a demokrácia működését tanulják, az esemény a kormány számára is lehetőséget kínál demokratikus imázsának erősítésére.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.