Az iskolai jegyzetekben gyakran a piros toll uralkodik: a hibákat kiemeljük, aláhúzzuk, áthúzzuk. Ez a hagyományos módszer sajnos sok diákban frusztrációt, motiválatlanságot és szorongást okozhat, különösen azoknál, akik nehezebben boldogulnak bizonyos tantárgyakkal.
A Zöld toll módszer (Green Pen Method) pont ennek az ellenkezőjére épül: a diákok eredményeit, helyes válaszait és fejlődését emeli ki zöld tollal, így a jegyzetek nem a hibákra, hanem a sikerekre koncentrálnak.
A módszer története
Az első említést a zöld toll módszerről Amonashvili „Zdravstvuite, deti!” (Hello, children!) című könyvében találjuk, amely 1983-ban jelent meg az akkori Szovjetunióban. Később a blogger Tatiana Ivanko népszerűsítette az online térben, cikke pedig rendkívül népszerű lett az oroszul beszélő közösségekben. Az EMC oktatási közösség is követi a zöld toll alapelveit, hiszen a pozitív visszajelzések és a motiváció kulcsfontosságú a tanulásban.
Hogyan működik a módszer?
A módszer lényege egyszerű: a diákok legjobban sikerült válaszait, teljesítményét zöld tollal jelöljük, nem a hibáikat. Ez a gyerekek számára pozitív érzelmi élményt nyújt, és motiválja őket arra, hogy még jobban teljesítsenek, hiszen várják, hogy a következő feladatnál újabb zöld jelöléseket kapjanak.
A hagyományos, piros tollas módszer a hibákra fókuszál. A diákok így csak a hibákat jegyzik meg, nem a helyes megoldásokat. Ezzel szemben a zöld toll módszer:a helyes válaszokra koncentrál, pozitív megerősítést ad, ösztönzi a diákokat a saját akaratból történő tanulásra, a hibák fokozatosan csökkennek, mert a diákok törekednek a helyes válaszokra.
Miért hatékony az iskolában?
A Zöld toll módszer előnyei:
- Motivációt ad, a diákok várják a következő zöld jelölést.
- Pozitív tanulási élményt nyújt, a kudarcok helyett a sikerek kerülnek fókuszba.
- Önkéntes tanulást ösztönöz, a gyerekek belső motivációból igyekeznek helyes választ adni.
- Hibák fokozatos csökkenése, a diákok önszántukból igyekeznek javítani, így a hibák lassan eltűnnek.



