Balatoni Katalin az oktatásról: „szerintem soha ilyen stabilitás nem volt, mint amit az idei tanévben sikerült elérni” Közoktatás
Gál Luca

Balatoni Katalin az oktatásról: „szerintem soha ilyen stabilitás nem volt, mint amit az idei tanévben sikerült elérni”

Bár a miniszterelnöki biztos szerint többek között az is probléma, hogy nagyon agresszívek és követelőzők lettek a szülők. Az viszont pozitív, hogy a pedagógusok teljes módszertani szabadságot kapnak, mert például úgy rendezhetik el a padokat a teremben, ahogyan azt ők szeretnék.

A pedagógusok módszertani szabadsága teljes mértékben biztosított. „A tanárok úgy és azzal tanítanak, ahogy és amivel szeretnének” – írja Balatoni Katalin a közösségi oldalán, hozzátéve, hogy ez például abban is megmutatkozik, hogy a tanárok szabadon dönthetnek arról, hogyan rendezik el a padokat az osztályteremben, hiszen nem kötelező a frontális oktatás.

 

A politikus posztjában szembeállította az ellenzék véleményét az oktatásról a saját nézeteivel. Bejegyzéséből megtudhattuk, hogy amikor az ellenzék az oktatásra panaszkodik, akkor „mindig kiderül, hogy helyi problémáról van szó.” Erre az alábbi példákat hozta fel:

  • nincs jó kommunikáció a szülők és az iskola között,
  • egy adott pedagógus nem figyel eléggé a gyerek sajátosságaira,
  • az intézmény nem alkalmazza megfelelően a jogszabályokat, vagy
  • nincsen megfelelő információáramlás, nem tájékoztatják a szülőket és diákokat megfelelően.

A tankönyvekről is szót ejtett a miniszterelnöki biztos. Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, sokan kifogásolják azokat a tankönyveket, melyeket a diákok ingyenesen kaphatnak meg. A TANOSZ elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy az állami tankönyv-monopólium minőségromlást hozott, így a pedagógusok gyakran csak „alibiből” rendelnek állami kiadványt, a tényleges tanításhoz pedig más, sokszor „tiltott” könyveket használnak. A szervezet adatai alapján a magánkiadók ma már csupán az összes tankönyv 17 százalékát adják.

Csak állami tankönyvből taníthatnak a pedagógusok?

Balatoni Katalin azonban felhívta arra a figyelmet, hogy „több ezer könyv érhető el a tankönyvlistán”, bárt azt ő maga is hozzátette, hogy ezek közül csak 1-2 sorozat ingyenes, „de ez is választható eszköz és hatalmas dolog, hogy nem kell 50-100.000 Ft-ot kifizetni egy gyermeknek évente a tankönyvekre.”

A poszt végén azt is megtudhattuk, hogy Balatoni Katalin is elégedetlen pár dologgal, azonban szerinte ezek olyan gyakorlati problémák, amelyeket az óvodában és az iskolában kell és lehet megoldani:

  • a szülők részéről sokkal több tiszteletre és együttműködésre van szükség,
  • a pedagógusok részéről sokkal változatosabb nevelési-oktatási módszerre, differenciálásra és a komfortzónából, az “így szoktuk” és a “nem így szoktuk” megszokásából való kilépésére,
  • az igazgatók részéről sokkal világosabb struktúrákra, közösségépítésre, közös célkitűzésre.
Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.