Mutatjuk, mit kell tudnia egy negyedikesnek matekból a központi írásbelin Közoktatás
Kurucz Tünde

Mutatjuk, mit kell tudnia egy negyedikesnek matekból a központi írásbelin

Összegyűjtöttük matekból azokat a témaköröket, melyeket egy nyolcosztályos gimibe készülő negyedikesnek tudnia kellene.

A nyolcosztályos gimibe készülőknél felvételin a 10000-es számkör biztos ismerete kulcsfontosságú. Az Oktatási Hivatal által közzétett témakörök alapján elmondható, hogy a feladatok között a számolási műveletek mellett sok logikai és rendszerezési probléma is megjelenhet.

Középiskolai felvételi 2026

A témakörök az alábbiak lehetnek a 2026-os központi írásbelin negyedikben matekból:

  • Természetes számok 10000-es számkörben.
  • Számok képzése és helyi érték szerinti bontása, helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete.
  • Számok helye a számegyenesen. Számszomszédok, számok tízesre, százasra, ezresre kerekítése. Természetes számok nagyság szerinti összehasonlítása, a „több”, „kevesebb”, „ugyanannyi” fogalmak, és jelölésük (>, <, =) ismerete.
  • Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
  • Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
  • Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
  • Hiányos művelet és műveletsorok megoldása az eredmény ismeretében a művelet megfordításával.
  • Szöveges feladat értelmezése, megjelenítése, leírása számokkal.
  • Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása.
  • A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei.
  • Negatív számok a mindennapi életben.
  • Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
  • Sorozatok néhány hiányzó vagy megadott sorszámú elemének kiszámítása.
  • Sorozatok képzési szabályának keresése, kifejezése szavakkal.
  • Adott szabályú sorozat folytatása.
  • Sorozat szabályának felismerése. Összefüggések az egyszerű sorozatok elemei között.
  • Táblázatok értelmezése, kapcsolatok táblázat adatai között. Fadiagram, ágrajz használata.
  • Adatok lejegyzése, táblázatba rendezése.
  • Egyszerű diagramról adatok, összefüggések leolvasása.
  • Egyszerű diagramok készítése.
  • Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
  • Alakzatok kerületének kiszámítása.
  • Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
  • Tengelyes tükrözés (pl.: alakzatok tükörképének keresése, alakzatokban tükörtengely keresése), nagyítás, kicsinyítés.
  • Mérések alkalmi egységekkel. Egység és mérőszám kapcsolata.
  • Átváltások szomszédos mértékegységek között.
  • A mértékegységek használata és átváltása szöveges és számfeladatokban.
  • Mérés az egységek többszöröseivel.
  • A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
  • Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása, az összes eset felírásával.
  • Gyakoriságok, véletlen események előfordulásának vizsgálata, ábrázolása.
  • Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
  • Szöveges feladatok megoldása következtetéssel, visszafelé gondolkodással, egy-két lépéses alapműveletekkel leírható matematikai modell segítségével. Adatok különböző típusainak felismerése (pl. felesleges adat).
  • Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
  • Tájékozódás négyzethálón, térképen.

Fontos, hogy a feladatokra a negyedikeseknek is 45 percük van matekból és nem használhatnak a megoldáshoz számológépet sem.

A középiskolai felvételivel részletesen az alábbi cikkünkben foglalkoztunk:

 

Kompetenciamérés 2025: tényleg jobb lett a matek, de nem mindenkinek Közoktatás Kurucz Tünde

Kompetenciamérés 2025: tényleg jobb lett a matek, de nem mindenkinek

Az ötödikesek kivételével minden évfolyamon javítottak a diákok matekból a kompetenciamérésen. Volt olyan évfolyam, ahol egy kategóriával, mintegy 50 képességponttal jobb eredmények születtek, mint egy éve. Azonban az eredményeket árnyalja, hogy nyolcadikban nőtt azoknak a száma, akik matekból még az első képességszintet sem érték el.