Egy budapesti középiskola tanárnője teljesen új alapokra helyezte a matektanítást: nála nincsenek röpdolgozatok, sem fekete pontok, helyette pontgyűjtés, csapatverseny és játékos tanulás segíti a diákokat. Barbarics Márta célja, hogy a matematika ne a stresszről, hanem a gondolkodásról szóljon.
A Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziumban tanító matematika- és angoltanár még csak pár éve van a pályán, de már egyetem alatt elhatározta, hogy alternatív módszerrel szeretné a diákokat a matektanulásra ösztönözni. A Családinet interjút készített Barbarics Mártával és ellátogatott az egyik órájára.
„A matek egyébként is egy mumustantárgy, a dolgozatoktól való stresszelésnek még negatívabb a hatása van. De ha tudják a diákok, hogy nincs tétje, hanem nyugodtan kísérletezhetnek, akkor ez a negatív stressz el tud múlni” – magyarázza a tanárnő.
A fiatal pedagógus néhány éve fedezte fel a gamifikációt, vagyis a játékosítás módszerét, amellyel pontgyűjtéssé, versennyé, sőt szinte kalandjátékká alakítja a matematikaórákat. A diákok különféle feladatokkal gyűjtenek pontokat – órai munkával, házival, vagy éppen egy előre megbeszélt „mini pontgyűjtő akcióval”.
Ha valaki nem írja meg a házit vagy a dolgozatot, nem történik semmi, csak nem gyűjt pontot
– mondja a tanárnő, aki szerint a pozitív motiváció sokkal hatékonyabb, mint a szankcionálás.
Pontok, avatarok, pizzázás – így működik a rendszer
A diákok egy-egy témakörben – ami körülbelül egy hónap – húsz pontot szerezhetnek, a témazáró további tízet ér. A legszorgalmasabbak „mesterpontokat” is gyűjthetnek, amelyekért különleges jutalmak járnak: segítségkártya dolgozathoz, extra határidő, sőt, néha egy házi sütésű süti vagy közös pizzázás.
A rendszer a digitális világhoz is igazodik: a diákok virtuális osztályteremben követhetik a pontjaikat, avatart kapnak (például Star Wars-karaktert), és akár telefonos applikációkon keresztül is megoldhatnak feladatokat.
„Szerintem erről kellene szólnia a matematika oktatásnak. Az életben nem a másodfokú egyenlet megoldóképletét kell tudnod. Az a lényeg, hogy te hogyan fejleszted vele az agyadat” – vallja Barbarics Márta.
„A gyerekek szeretnek pontokat gyűjteni”
A 11. osztály angol nyelvű matekóráján a diákok csapatmunkában dolgoznak, és minden helyes megoldásért pont jár. A diákok egyesével rohangálnak ki a tanárnőhöz, hogy leellenőriztessék, jó-e a megoldás. A tanulók szerint a pontrendszer igazságos és ösztönző: „Nem annyira nehéz elég pontot összegyűjteni a négyesért vagy az ötösért, de folyamatosan dolgozni kell érte” – mondják.
Barbarics Márta hozzáteszi: „Ha valaki a hagyományos tanulási módot szereti, annak is van helye, mert ha jól megírja a témazárót, eléri ugyanazt.”
A "felfedeztető matematikaoktatás" módszerével tanít
Barbarics Márta részt vesz egy, az MTA által támogatott kutatásban, amely a „felfedeztető matematikaoktatás” módszerét vizsgálja. Ebben a diákok nem kész képleteket magolnak, hanem önállóan jönnek rá az összefüggésekre – így fejlődik a gondolkodásuk és a problémamegoldó képességük.
Nem az a cél, hogy bemagold a képletet, hanem hogy rájöjj, hogyan működik. Az életben úgysem lesz szükséged a másodfokú egyenlet megoldóképletére, de az, ahogy megtalálod a megoldást, fejleszti az agyadat
– mondja a tanárnő.
A kísérleti osztályban a hagyományos tanmenetet gyakorlatilag félretették, és mindenki a saját tempójában dolgozik. „Ha eleinte nem is megy valakinek, akkor is küzd azért, hogy rájöjjön. Inkább hagyok több időt, maximum egy pici segítséget adok” – teszi hozzá Barbarics Márta.



