Gloviczki Zoltán: "az oktatás legmélyebb pontja ma a pedagógusképzés" Közoktatás
Kurucz Tünde

Gloviczki Zoltán: "az oktatás legmélyebb pontja ma a pedagógusképzés"

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora szerint kevés olyan diák van, aki azért tanul pedagógusnak, mert meg szeretné mutatni, hogy máshogyan is lehet.

A Telex és az Egyensúly Intézet közös műsorában a hazai oktatási rendszer jelenét és jövőjét vizsgálta többek között Lannert Judit oktatáskutató és Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.

Gloviczki Zoltán szerint az oktatás legmélyebb pontja ma a pedagógusképzés, majd kiemelte a tanárképzésre jelentkezők köre eleve kontraszelektált, mert a legtöbb fiatal, aki tanári pályára készül, alapvetően elfogadja a jelenlegi oktatási rendszer működését.

„Van olyan, de kevés, aki azért megy pedagógusnak, mert meg akarja mutatni, hogy máshogy is lehet” – mondta a rektor, majd hozzátette, hogy az új generáció „eleve egy kicsit beteg rendszerben nő föl”, miközben épp fejlődni képes, kritikus tanárokra lenne a legnagyobb szükség.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a 2025-ös felvételi eljárásban egy gyenge négyes- erős hármas középiskolai bizonyítvány és érettségi is elég volt ahhoz, hogy valakit felvegyenek tanító alapszakra állami ösztöndíjasként, nappali tagozaton.

Szelektál az oktatási rendszer

Ezen kívül szó esett a műsorban arról is, hogy a magyar oktatás egyik legsúlyosabb problémája, hogy a társadalmi különbségeket felerősíti, ahelyett hogy csökkentené.

Lannert Judit oktatáskutató szerint ma Magyarországon egy nagyvárosi, jómódú és iskolázott családból származó diák nagy eséllyel elitgimnáziumba, majd egyetemre – akár külföldre – jut, míg egy hátrányos helyzetű diák sokszor csak szakképzésbe vagy technikumba kerül, amit nem mindig fejez be. Lannert hangsúlyozta: ez nem a családok hibája, hanem az oktatási rendszeré.

Más országokban ugyanúgy vannak szegény gyerekek és gazdag gyerekek, még sincs ez a tendencia

– jegyezte meg az oktatáskutató.

Középiskolai felvételi 2026

Jobb családi háttérű diákok kerülnek kisgimnáziumba

A beszélgetésben szó esett a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok szerepéről is. Gloviczki szerint ez a rendszer kifejezetten káros, mert tovább mélyíti az egyenlőtlenségeket. A felvételi folyamat ugyanis már korán szelektál: a jobb helyzetű, jobban teljesítő diákok bekerülnek ezekbe a gimnáziumokba, míg az általános iskolákban a hátrányosabb helyzetű tanulók maradnak.

„Korai szelekcióról beszélünk” – fogalmazott Gloviczki, aki szerint ez a szétválás az egész oktatási struktúrát gyengíti.

Az Eduline-on is korábban beszámoltunk arról, hogy minél magasabb az anya iskolai végzettsége, annál kisebb az esélye, hogy a diák rossz osztályba jár. A diplomás anyák esetében pedig a gyerek kétszer nagyobb eséllyel került be egy jó osztályba, mintha az édesanyja csak az általános iskolát végezte volna el.

 

„Vagy most fogunk össze, vagy szépen végignézzük, ahogy az egész rendszer leomlik” – óriási a sztrájkhajlandóság a pedagógusok között Közoktatás Palotás Zsuzsanna

„Vagy most fogunk össze, vagy szépen végignézzük, ahogy az egész rendszer leomlik” – óriási a sztrájkhajlandóság a pedagógusok között

A 2026-os béremelési tervezet hiányosságai és a rendszerben meglévő igazságtalanságok miatt mára már több mint 2400 oktatási dolgozó jelezte részvételi szándékát egy kétórás figyelmeztető sztrájkban a PDSZ felmérése alapján. A sztrájk nem csupán a bérekért folyna: a pedagógusok, segítő és technikai dolgozók szerint a rendszer működőképessége forog kockán.