„Gyakoribb, hogy valaki csak B-opcióként került be a tanárképzésbe” Közoktatás
Palotás Zsuzsanna

„Gyakoribb, hogy valaki csak B-opcióként került be a tanárképzésbe”

A magyar pedagógusok gyakran már negyvenéves korukra kiégnek, a pályakezdőket pedig az első években rendkívüli terhelés éri – mondta Németh Szilvia oktatáskutató.

A T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ vezetője a Népszavának adott interjújában elmondta, hogy húsz év alatt alig változott valami a magyar oktatásban, és amíg nincs valódi társadalmi párbeszéd arról, mit jelent a „jó iskola”, addig nem is várható érdemi előrelépés.

A pedagógusok már negyvenévesen kiégnek

A kutató szerint a pedagógushiány a kutatásokban is egyértelműen látszik: évről évre többen mennek nyugdíjba, miközben alig érkeznek fiatalok a pályára.
„Sok hátrányos helyzetű régióban dolgozunk, és azt látjuk, hogy a pedagógusok gyakran már 40 éves korukra kiégtek” – mondta Németh Szilvia.

A pályakezdő tanárokat szerinte az első három évben „rendkívüli terhelés” éri, mentorálást pedig szinte sehol sem kapnak, hiszen a pedagógushiány miatt nincs, aki segítse őket.

Nem szeretnék egy olyan szakma képviselői lenni, ahol nincs önállóság”

A fiatal tanárok körében végzett kutatásokból kiderül, hogy sokan nem elhivatottságból választják a pedagóguspályát.
„Gyakoribb, hogy valaki csak B-opcióként került be a tanárképzésbe, mert más szakra nem vették fel – de azt gondolja, így is lesz egy diplomája, amivel majd később másba kezdhet” – mondta a szakember.

Németh szerint a tanárképzés presztízse mélyponton van, és a pontszámok folyamatos csökkenése
sem segít ezen. „Évről évre alacsonyabb pontszámokkal lehet bekerülni a tanárképzésbe – ez az egyik legnagyobb baj.”

Tanítás: rutinból, innováció nélkül


A kutató szerint a pedagóguspályán sokan még mindig úgy tanítanak, ahogy őket is tanították, miközben a képzések nem adnak új módszertani eszközöket.
„Sokszor azt látjuk, hogy a pedagógusok úgy tanítanak, ahogy még gyermekkorukban látták. A pedagógusképzésnek ezeket a régi gyakorlatokat kellene felülírnia, új élményeket adnia.”

Az oktatási rendszer zártsága miatt kialakult egy „körforgásos világ” is: sok tanár ugyanabban az iskolában kezd el dolgozni, ahova diák korában járt.

Digitális visszalépés a covid után

A T-Tudok kutatásai szerint a pedagógusok a járvány idején meglepően gyorsan és kreatívan reagáltak az online oktatás kihívásaira.
„Az első lezáráskor legalább 24-féle megoldást találtunk az online tanításra. Mostanra viszont a legtöbb helyről eltűnt mindez – öt év alatt eljutottunk oda, hogy a digitális eszközök iskolai használatát korlátozzuk” – fogalmazott Németh.

A pozitívum szerinte annyi maradt, hogy a szülőkkel való online kapcsolattartás jobb lett, de az iskolákban a digitális tanítás helyett inkább újra a rutin és a papíralapú munka dominál.

Hiányzik a párbeszéd

Németh Szilvia szerint a legnagyobb probléma az oktatásban a párbeszéd hiánya. „Muszáj lenne kialakulnia egy össztársadalmi konszenzusnak arról, mit értünk az alatt, hogy jó iskola és minőségi oktatás. Ehhez viszont szükség lenne egy önálló Oktatási Minisztériumra is” – mondta.

A kutató szerint az oktatás csak akkor tud korszerű irányba mozdulni, ha a döntéshozók túllépnek a politikai megosztottságon, és közösen határozzák meg, milyen jövőt szánunk az iskoláinknak.

Húsz éve, még pályakezdőként készítettem egy esettanulmányt egy vidéki iskolában. Néhány hete elmentem ugyanoda – és ugyanazokat a problémákat találtam. A húsz éve készült tanulmányomat ma is változtatás nélkül be tudnám nyújtani” – tette hozzá.

 

 

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.