AI az iskolákban: a CKP szerint a toldozgatás helyett átfogó oktatási reformra van szükség Közoktatás
Kurucz Tünde

AI az iskolákban: a CKP szerint a toldozgatás helyett átfogó oktatási reformra van szükség

A Civil Közoktatási Platform (CKP) szerint önmagában kevés, ha a mesterséges intelligencia tantárgyat bevezetik az iskolákban, ugyanis átfogó oktatási reformra, kritikus gondolkodásra építő szemléletváltásra van szükség.

Az Eduline-on is foglalkoztunk azzal, hogy a kormány az AI oktatását elindította a szakképzésben, és jövőre már az általános iskolások és a gimnazisták órarendjében is külön tantárgyként fog szerepelni. A CKP a szerkesztőségünk részére is elküldött közleményében hangsúlyozta, örülnek, hogy "a kormányzat felismerte: a mesterséges intelligencia használatával foglalkozni kell az oktatásban.”

Ugyanakkor megjegyezték, hogy "ma, ha egy befolyásos szervezetnek vagy személynek eszébe jut, hogy a tanulók tájékozatlanok valamely fontos területen – legyen szó pénzügyi kultúráról, pályaorientációról, honvédelmi ismeretekről vagy mesterséges intelligenciáról –, akkor létrehoz egy új tantárgyat vagy legalább egy projektnapot, és ezt kötelezően beleszuszakolja az agyonterhelt tanulók tanrendjébe.”

A szervezet szerint a magyar oktatás jelenleg nem tanít gondolkodásra, kérdezésre, inkább a tanári magyarázat, a tankönyv kételkedés nélküli elfogadását jutalmazza – ilyen hozzáállással a mesterséges intelligenciát nem lehet megfelelően használni.

A CKP hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia egy általános problémamegoldást segítő eszközkészlet, melynek használatára a pedagógusokat is fel kell készíteni.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.