Hiába jogellenes, több iskolaigazgató is elküldené a gyengén teljesítő pedagógusokat Közoktatás
Kurucz Tünde

Hiába jogellenes, több iskolaigazgató is elküldené a gyengén teljesítő pedagógusokat

A pedagógusokkal az volt a baj, hogy az elvárthoz képest kevesebb pontot kaptak a teljesítményértékelésen.

Az elmúlt napokban több pedagógus is megkereste a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) jogsegélyszolgálatát azzal, hogy iskolájuk igazgatója arra próbálta rávenni őket, mondjanak le közös megegyezéssel jogviszonyukról, mert a pedagógusok nem érték el a 2025-ös teljesítményértékelésen az igazgatók által elvárt szintet - írja a Népszava.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke kiemelte, hogy eddig állami iskolákból legalább négy esetről hallottak.

Ismereteink szerint központi utasítás nem történt, ez néhány iskolaigazgató magánakciója. Az egyik esetben a tankerületi központ már közbe is lépett

- mondta Totyik, majd megjegyezte, hogy mivel a vezetők is értékelték a pedagógusok munkáját, ezért néhány esetben finoman szólva is sajátos szempontok is előkerültek. 

Többek között volt olyan tanár, akit azért pontoztak le, mert a jelenlegi oktatási rendszer ellen sokat lázadozott, de akadt arra is példa, hogy a pedagógus azért kapott kevesebb pontot, mert egy műtét miatt hosszabb ideig volt táppénz, ami nem tetszett az igazgatónak.

A lap megkereste a Klebelsberg Központot is, ahonnan azt a választ kapta, hogy a teljesítményértékelés alapján nem lehet megszüntetni a pedagógusok jogviszonyát. A TÉR-rendelet hetedik paragrafusa szerint legfeljebb annyi történhet, hogy az értékelő vezető rögzíti a fejlesztendő területet és közösen meghatározza az alkalmazandó fejlesztési eszközöket.

A Belügyminisztérium szintén megerősítette a Népszavának, hogy a teljesítményértékelés eredményére hivatkozva nem lehet megszüntetni a köznevelési jogviszonyt. Arra a kérdésre, milyen eredményeket hozott az idei értékelés, a Klebelsberg Központ azt válaszolta, hogy ebben nem illetékes, míg a minisztérium közölte: nem rendelkeznek statisztikai adatokkal.

Az Eduline-on is részletesen beszámoltunk arról, hogy a pedagógusok teljesítményértékelésén sokan azért nem fértek bele a kiemelkedő kategóriába, mert az igazgatók szóban azt a tájékoztatást kapták a tankerületektől, hogy az erre szánt bérkeret miatt túl sokan nem érhetnek el 80 pontnál többet. És arra is volt példa, akinek utólag csökkentették 79 pontja az eredményét.

 

 

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.