Népszava: A mobiltilalom óta többet beszélgetnek egymással a diákok Közoktatás
Eduline

Népszava: A mobiltilalom óta többet beszélgetnek egymással a diákok

Egy Tolna megyei pedagógus szerint nemcsak az órákon figyelnek jobban a tanulók, de kiegyensúlyozottabbnak is tűnnek.

Bár a tanév elején nem minden iskolában érvényesítették következetesen a mobilhasználatot korlátozó szabályozást, a tanárok visszajelzései alapján egyre több helyen érzékelhetők a pozitív hatások – írja a Népszava.

Több intézmény is arról számolt be a lapnak, hogy a diákok a szünetekben aktívabban fordulnak egymás felé, többet beszélgetnek, közösen játszanak – kártyáznak, társasjátékoznak, sakkoznak.

A mobilhasználatot szabályozó rendelet tavaly szeptember 1-jén lépett életbe. A szabályok szerint a tanítási nap elején a diákoknak le kell adniuk mobiltelefonjaikat, amelyeket az iskola végéig elzárva kell tartani. Oktatási céllal csak tanári engedéllyel használhatók az eszközök. A gyakorlati megvalósítást minden iskola maga alakíthatta ki: míg egyes intézmények szekrényeket biztosítottak az elzárásra, máshol borítékokba kerültek a telefonok, és szigorúan nyilvántartották őket.

Voltak tanárok, akik a szervezés nehézségeire panaszkodtak, de ők is elismerték, hogy a telefonmentes szünetek új szokásokat alakítottak ki a diákoknál. Egy Tolna megyei pedagógus például úgy fogalmazott: nemcsak az órákon figyelnek jobban a tanulók, de kiegyensúlyozottabbnak is tűnnek.

A Klebelsberg Központ megerősítette, hogy az iskoláktól érkező visszajelzések alapján a mobiltelefonok háttérbe szorítása kedvezően hatott a diákok közösségi életére. A tankerületek felé év közben többször is jelezték, hogy ahol problémát okoz a szabályok betartása, ott támogatást kell nyújtani az iskoláknak.

Az Edulinenak arról számoltak be diákok, hogy nem nagyon tarthatták be egyes iskolák a telefontilalomra vonatkozó rendeletet.


„Vagy most fogunk össze, vagy szépen végignézzük, ahogy az egész rendszer leomlik” – óriási a sztrájkhajlandóság a pedagógusok között Közoktatás Palotás Zsuzsanna

„Vagy most fogunk össze, vagy szépen végignézzük, ahogy az egész rendszer leomlik” – óriási a sztrájkhajlandóság a pedagógusok között

A 2026-os béremelési tervezet hiányosságai és a rendszerben meglévő igazságtalanságok miatt mára már több mint 2400 oktatási dolgozó jelezte részvételi szándékát egy kétórás figyelmeztető sztrájkban a PDSZ felmérése alapján. A sztrájk nem csupán a bérekért folyna: a pedagógusok, segítő és technikai dolgozók szerint a rendszer működőképessége forog kockán.