Osztályozóvizsga: minden fontos információ egy helyen Közoktatás
Gál Luca

Osztályozóvizsga: minden fontos információ egy helyen

Hány óra hiányzás után kell osztályozóvizsgát tenni? Az osztályozóvizsga kötelező? Mikor lehet javítóvizsgára menni? Válaszolunk a kérdésekre.

Az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala szerint egy tanulónak akkor kell osztályozóvizsgát tennie, ha:

  • igazolt és igazolatlan mulasztásainak együttes száma meghaladja a 250 tanítási órát
  • vagy egy adott tantárgyból a tanítási órák harminc százalékát meghaladja, és ebből kifolyólag teljesítménye a tanítási év folyamán érdemjeggyel nem értékelhető.

Ilyen esetben a tanuló az év végén nem minősíthető, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi számára, hogy osztályozóvizsgát tegyen.

Csak 3 napot igazolhat a szülő az iskolában?

Kötelező-e az osztályozóvizsga megszervezése?

Ha egy tanuló eléri a mulasztások meghatározott mértékét, először a pedagógus dönt arról, hogy az addig megszerzett érdemjegyei alapján tudja-e minősíteni a munkáját. Ha igen, akkor a tanártól megkaphatja az év végi osztályzatot.

Mikor vehetnek ki szabadságot a pedagógusok a tanítási szüneteken kívül?

Azokból a tantárgyakból, ahol a diák nem értékelhető a meglévő jegyei alapján, osztályozóvizsgát lehet szervezni, amit a nevelőtestületnek kell engedélyeznie. A nevelőtestület csak akkor tagadhatja meg az osztályozóvizsga engedélyezését, ha az igazolatlan mulasztások száma meghaladja a húsz tanórai foglalkozást.

Ha a diák nem kap engedélyt a vizsgára - és minden szükséges értesítés megtörtént az intézmény részéről - , akkor évet kell ismételnie. Minden más esetben az osztályozóvizsgán mutatott teljesítménye alapján kap év végi jegyet.

Javítóvizsgát tehet a tanuló abban az esetben, ha érdemjegyei alapján elégtelen év végi osztálytatot kap vagy az osztályozóvizsgán elégtelenre értékelik a teljesítményét.

 

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.