Idén sem kezdődtek zökkenőmentesen a kompetenciamérések Közoktatás
Rodler Lili

Idén sem kezdődtek zökkenőmentesen a kompetenciamérések

Volt, akit kidobott a rendszer és nem engedett vissza, másoknak csak lelassult a portál, így nem tudták befejezni a tesztet.

Az Oktatási Hivatal szerint az ilyen jellegű problémákat az iskolák adottságai okozhatták, mivel a „mérést kiszolgáló szerverek megfelelően működnek, az országos digitális mérések tervezetten zajlanak” – közölte az OH a Népszavával.

Idén is több alkalommal fordult elő, hogy lefagyott a Tehetségkapu portálja, amin keresztül a kompetenciaméréseket is végzik. Több diák is jelezte, hogy nem tudta befejezni a feladatokat, vagy később tudta elindítani a mérést, illetve annyira lassú volt az oldal, hogy nem volt elegendő ideje megoldani mindent. A protokoll szerint ilyen esetekben jegyzőkönyvet kell felvenniük a tanároknak, amit aztán az igazgatók továbbítanak az Oktatási Hivatal részére.

A beérkezett bejelentéseket az OH szakemberei egyedileg megvizsgálják, közölték a Népszavával.

Hogy ténylegesen az iskolák adottságaival van-e a hiba, azt nem tudni, viszont azt érdemes megjegyezni, hogy az Eduline információi szerint több diák a kompetenciamérések alatt használta a ChatGPT-t, és az minden akadástól mentesen fut a gépen egy másik ablakban.

Az idei mérést március 24-e és május 30-a között kell lebonyolítaniuk az iskoláknak. Múlt héten a 11. és a 7. évfolyamosok kezdték el kitölteni a teszteket, az iskoláknak pedig április 8-ig van idejük a két évfolyam mérését befejezni. Mindeközben április 3-án elkezdődnek a 10. és 6. évfolyamosok mérései is.

A kompetenciaméréseket digitális formában először 2022-ben végeztek, de több esetben akkor sem működött megfelelően a rendszer. Tavaly pedig egy “terheléses támadás” is történt a mérési időszak alatt, legalábbis az OH ezzel magyarázta a leállásokat.

Idén ilyesmi még nem történt, ám múlt hét csütörtökön a hivatal közleményt adott ki arról, hogy rosszindulatú támadás érte a Tehetségkapu portálját, az elkövető pedig megszerezte és közzétette az oldalon regisztrált felhasználók nevét és e-mail-címét.

Egyéb hivatalos adat a kompetenciamérésen résztvevőkről, illetve a jelszavak az Oktatási Hivatal közlése szerint, nem kerültek ki a rendszerből. A támadás kivizsgálása továbbra is folyamatban van.

 

„A legtöbb esetben nincsen safe space az iskolában” – magyar rövidfilm a tanár-diák közötti szexuális határátlépésről Közoktatás Palotás Zsuzsanna

„A legtöbb esetben nincsen safe space az iskolában” – magyar rövidfilm a tanár-diák közötti szexuális határátlépésről

A tanár bámulja a lányokat, ők pedig összehúzzák magukon a pulóvert. Se az osztályfőnök, se az igazgató nem hisz nekik – többek között egy ilyen jelenet is szerepel a díjnyertes rövidfilmben, mely sok megtörtént eset alapján íródott. Az alkotók iskolákban vetítik le és gyerekekkel beszélgetnek arról, hogy ők mit tennének.