Ezeket a memoritereket kell megtanulni az 5. és 6. osztályosoknak Közoktatás
Székács Linda

Ezeket a memoritereket kell megtanulni az 5. és 6. osztályosoknak

János vitéz, Toldi, Himnusz és Szózat. Ki ne emlékezne arra, amikor ezeket tanulta? Mutatjuk, milyen memoritereket kell felmondaniuk ebben a tanévben az 5. és 6. osztályosoknak.

Edward király, angol király

Léptet fakó lován:

Hadd látom, úgymond, mennyit ér

A velszi tartomány

- így indul Arany János "A walesi bárdok" című balladája. Ez az egyik olyan irodalmi költemény, aminek egy részletét kívülről kell tudniul az általános iskolásoknak.

Az Oktatási Hivatal oldaláról letölthető kerettanterv szerint az 5. és 6. osztályos diákoknak két év alatt összesen kilenc irodalmi költeményt, vagy azok egy részletét kell megtanulniuk. Ezek az alábbiak:

  • Weöres Sándor: Ó, ha cinke volnék
  • Petőfi Sándor: János vitéz (részletek)
  • Csokonai Vitéz Mihály: Tartózkodó kérelem
  • Arany János: Rege a csodaszarvasról (részlet)
  • Arany János: Családi kör (részlet)
  • Arany János: A walesi bárdok (részlet)
  • Arany János: Toldi (részletek)
  • Kölcsey Ferenc: Himnusz (1-2. vsz.)
  • Vörösmarty Mihály: Szózat (1. és 2. vsz.+13.,14. vsz.)

Hogyan érdemes verseket tanulni?

A verstanulás "hagyományos" módszere a szöveg sokszori elolvasása és ismételgetése, valamint a költemény felmondása például egy osztálytársnak vagy szülőnek. Vannak ugyanakkor olyan weboldalak és alkalmazások, amik erre is kínálnak alternatív lehetőséget. Ilyen például a Versike.hu, ahol kezdetben egyben látjátok az adott költemény versszakát, majd ha tovább kattintotok, először csak néhány betű tűnik el a szövegből, később pedig már sorok, végül az egész versszak.

De segítséget jelenthetnek a megzenésített versek is. Néhány ilyet ebben a cikkünkben gyűjtöttünk össze nektek:

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.