Durván megugrott az SNI-s gyerekek száma Közoktatás
Kurucz Tünde

Durván megugrott az SNI-s gyerekek száma

20 év alatt több mint 40%-kal nőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma Magyarországon.

A 2023/2024-es tanévben összesen 104 865 óvodás, általános iskolás és középiskolás tanuló volt sajátos nevelési igényű. Ugyan egyre több gyereket küldenek el vizsgálatra, de a szakértők szerint más tényezők is, például a túlzott digitális eszközhasználat is hozzájárulhat a számok növekedéséhez -derült ki többek között a sajátos nevelésű gyermekek (SNI) neveléséről szóló szakmai és információs napon.

„A fejlesztő központba érkező szülőkkel beszélgetve azt tapasztaltam, hogy mindenkit ugyanazok a kérdések, bizonytalanságok foglalkoztatnak. A legtöbben igen hosszú és kacskaringós utat tesznek meg, mire hozzánk eljutnak. Felmérések, szakszolgálat, szülőkonzultációk, ellentmondó visszajelzések, orvosi vizsgálatok és várólisták során vannak túl – tette hozzá Dr. Rétfalvi Flóra, a szervező KidSpirit Fejlesztő Központ vezetője.

Dr. Papp Gabriella, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és Tanítóképző Kar dékánja az információs napon úgy fogalmazott, hogy Sajátos nevelési igényű az a különleges bánásmódot igénylő gyerek vagy tanuló, aki a szakértői bizottság véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral rendelkezik.

Mivel hivatalos diagnózist csak a Pedagógiai Szakszolgálat adhat, ezért a szülőknek az óvoda vagy az iskola gyanúja esetén ide kell fordulniuk, ahol egy komplex állapotfelmérés keretében megerősítik vagy kizárják a sajátos nevelési igényt.

Hogy ezután a diák milyen intézménybe kerül, azt az egyéni szükségletei határozzák meg. Ha több előnnyel és kevesebb hátránnyal jár számára az együtt nevelés, akkor olyan iskolát jelölnek számára, ahol a többiekkel együtt tanul.

Magyarországon jelenleg az integrált oktatás a jellemzőbb. A KSH adatai szerint a 2022/23-as tanévben az általános iskolákban integráltan oktatott diákok aránya 72% volt, vagyis az SNI-s gyerekek kétharmada átlagos fejlődésűekkel együtt nevelkedik.

A rendszerben 4,2 ezer gyógypedagógus és konduktori munkakörben dolgozó pedagógus, 850 fejlesztő pedagógus és több mint 1000 fő utazó gyógypedagógus dolgozott a tanévben, de sajnos itt is jellemző a szakemberhiány. Emiatt például előfordulhat, hogy egy SNI-s autista diák olyan fejlesztést kap, ami elérhető, és nem olyat, ami a legjobb lenne neki. Lehet, hogy a gyereknek egy szociális-kommunikációs kiscsoportos fejlesztésre lenne szüksége, de csak mozgásterápia elérhető 50 kilométeres körzetben.

 

 

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát! Campus life Gál Luca

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát!

Ha egyetemista vagy, biztos megvannak a kedvenc helyeid a kampuszon: ahol jó leülni a szaktársakkal két óra között, meginni egy kávét vagy akár együtt tanulni. De van egy hely, ami mindenki életében közös pont: a könyvtár. Itt sosem érzi egyedül magát az ember, hiszen legyen szó egy nyugis délutánról vagy épp vizsgaidőszakról, mindig körülvesznek a jegyzetekbe és könyvekbe merülő hallgatótársak.