A klinikai szakpszichológus szerint a telefon akkor is zavarhatja a gyerekeket a tanulásban, ha az az asztalon vagy a táskában van Közoktatás
Rodler Lili

A klinikai szakpszichológus szerint a telefon akkor is zavarhatja a gyerekeket a tanulásban, ha az az asztalon vagy a táskában van

Ugyan segíthet a telefon elzárása, de sok múlik azon, hogy az ezzel kapcsolatos törvényt hogyan alkalmazzák.

A szeptember 3-val életbelépett iskolai telefontilalomról szóló törvény ellene rengeteg diák, szülő és pedagógus is felszólalt, nem beszélve a Madách Imre Gimnáziumban történtekről. A történések persze tovább gyűrűztek, a tilalom kiterjedt a tanárokra és a felnőttképzésben tanulókra is. Bár a tanárok határozhatnak arról, hogy ők szeretnék, ha a diákok az óráikon használhatják az órai feladatokhoz a telefonjukat, mégis lehet nem ördögtől való lépés az okoseszközök elzárása a tanórákon, mivel a folyamatos ingerek nincsenek feltételen jó hatással a gyerekek koncentrációjára.  A témával kapcsolatban a hvg.hu Jantek Gyöngyvér klinikai szakpszichológust kérdezte.

„Vannak kutatások, melyek azt mutatják, hogy a telefon jelenléte önmagában negatív hatással van a kognitív teljesítményre akkor is, ha nem nyúlunk hozzá, csak ott hever az asztalon” – kezdte el kifejteni a szakpszichológus. Egy átlagos kamasz nagyjából öt percenként kap értesítést a telefonján, de ha éppen nem, akkor is benne van a FOMO (Fear of Missing Out) jelensége, tehát fél attól, hogy lemarad valamiről. „Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk tanulni, új ismereteket elsajátítani, elmélyülni valamiben, arra van szükségünk, hogy a bennünket körülvevő információ- és ingertömegből kiválasszuk azt, amire éppen fókuszálunk, és kizárjuk az aktuálisan felesleges ingereket” – fejtette ki Jantek Gyöngyvér.

Azt is megemlítette, hogy valójában nem vagyunk képesek a multitaskingra, mivel egyszerre csak egy dologra tudunk igazán koncentrálni. Amikor ide-oda ugrál a figyelmünk akkor megszakad a kognitív folyamat és a tanulás sokkal lassabban, vagy egyáltalán meg sem történik.

Szóval igen, szerintem kifejezetten segítené a tanulást, ha nem lenne az asztalon, a zsebben, a táskában vagy a padban egy olyan eszköz, ami a legtöbb tanóránál intenzívebb ingereket kínál, és nehéz neki ellenállni

– szögezte le Jantek.

A szakpszichológussal az interjú során beszélgettek továbbá a gyerekekben jelentkező elvonási tünetek orvoslásáról, a traumáról, amit a motozások adhatnak neki, az online zaklatás esetleges visszaszorításáról és az online eszközök helyes használatáról az oktatásban. A teljes cikket a HVG360-on tudjátok elolvasni.