Autista diákok fogadására alkalmatlan iskolákban helyezték el a korábbi wesley-s gyerekeket Közoktatás
Székács Linda

Autista diákok fogadására alkalmatlan iskolákban helyezték el a korábbi wesley-s gyerekeket

Nem vehettek részt az év eleji osztálykiránduláson, más a csengetési rendjük, hogy ne találkozzanak a többi diákkal. Méltatlan helyzetbe kerültek annak a két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumnak a diákjai, akik az intézmények megszűnése miatt a tanévkezdés előtt néhány nappal iskola nélkül maradtak.

Nem rendelkeznek szükséges szaktudással és gyógypedagógusaik sincsenek, mégis át kell venniük azokat a gyerekeket, akik a Magyar Evangéliumi Testvérközösség által működtett, néhány nappal a tanévkezdés előtt bezárt speciális iskolákba jártak - írja a Népszava az egyik iskola tanárának levelére hivatkozva.

"Ez így se nekünk, se a diákjainknak, se szegény autista gyerekeknek nem lesz jó. Végtelenül szomorú és undorító, hogy az állam elengedte őket, és nem tud nekik való iskolát biztosítani, miután néhány nappal a tanévkezdés előtt bezáratta az intézményüket" - áll a pedagógus levelében.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, tartozásokra hivatkozva a tanévkezdés előtt néhány nappal két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza a kormányhivatalok. Az iskolákban főként hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű, többek között autista gyerekek jártak, elhelyezésüket napokkal a tanévkezdés előtt kellett megoldani, többek helyzete még most sincs megoldva.

Figyelmen kívül hagyták az alapító okiratot

Bár az egyik szegedi középiskola alapító okiratában szerepel, hogy nem tudnak autista diákot fogadni, a Népszava szerint az illetékes tankerület mégis kötelezte az intézményt a wesley-s gyerekek átvételére. Őket jelenleg egy kis teremben elkülönítve helyezték el és más a csengetési rendjük, hogy ne találkozzanak a többi diákkal.

Nekem is elmondta egy szülő, hogy a gimnazista fiát több másik wesley-s diákkal egy kis szobában zárták össze. Órarendjük nincs, csak megőrzés van

- nyilatkozta Novákné Finta Csilla, a szegedi Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője.

A szülő szerint nem minden diákot sikerült Szegeden elhelyezni. Vannak, akiknek Bordányba, Deszkre vagy Ásotthalomra kell járniuk. Az utóbbi esetében a diákok egy erdészeti szakközépiskolában kaptak helyet, és elölről kell kezdeniük a tanulmányaikat, holott sokan nem is akarnak erdészettel foglalkozni.

Van olyan család, ahol éppen emiatt a 16. életévét már betöltött, korábban minden iskolából kiközösített gyerek most valószínűleg érettség nélkül fog kikerülni az oktatási rendszerből, mert mivel már nem tanköteles, nem folytatja a tanulmányait.

Nem megoldott a taníttatásuk

Nem csupán a szegedi, de a budapesti Wesley-iskolák tanulói is nehéz helyzetbe kerültek. Iványi Júlia, a MÁV-telepi Wesley-iskola korábbi igazgatója szerint szeptember 9-én hétfőn még 76 tanulónak nem volt helye, és a jogviszony megszűnése miatt már a köznevelési információs rendszerben sem tudják nyomon követni, hogy kit hova vesznek fel.

De azokat a gyerekeket is rossz tapasztalatok érték, akiknek találtak helyet. Van olyan korábbi wesley-s diák, aki egyedüliként került be egy fővárosi intézménybe, ahol osztálykirándulással indult a tanév és tőle azt kérték, hogy ne vegyen részt rajta. Egy másik diák korábbi érdemjegyeiről azt mondták, hogy valószínűleg nem fedik a valóságot, és van olyan diák is, akit egy Budapesten kívüli iskolába vettek fel és emiatt kénytelen az édesanyjával napi 2 órát tömegközlekedni.

A megszüntetett iskolák fenntartója, a Magyar Evangéliumi Testvérközösség a szegedi és a budapesti iskoláik esetében is azonnali jogvédelmi kérelmet adott be az illetékes bíróságoknak. Hogy befogadták-e ezeket, az feltehetően még szeptemberben kiderül, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az oktatás azonnal újraindulhat az intézményekben.

 

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta? Campus life Kurucz Tünde

Hány percet telefonozhat, tabletezhet egy gyerek naponta?

Milyen hosszú távú következménye lehet, ha egy kisgyerek túl sokat van az online térben? Mikor lehet okoseszközt adni először a gyerek kezébe? Hogyan lehet kimozdítani a legkisebbeket a való világba? Dr. Konok Verával, az Alfa Generáció Labor vezetőjével és társalapítójával beszélgettünk.