Szeptembertől kötelező az oviKRÉTA, de még mindig rengeteg a kérdőjel Közoktatás
Tornyos Kata

Szeptembertől kötelező az oviKRÉTA, de még mindig rengeteg a kérdőjel

Szeptember elsejével az óvodák számára kötelezővé vált az oviKRÉTA rendszer használata, ami komoly változást hoz az óvodai adminisztrációban. Az új rendszer számos kérdést és aggodalmat vetett fel az óvodai dolgozók körében. Erről számolt be lapunknak Vékony Tamásné, a A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Óvodai Tagozatának elnöke is.

A KRÉTA-t, vagyis a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert még 2016 nyarán vezették be az oktatási intézményekben. Azóta többször lehetett olvasni róla, ugyanis 2022 őszén adathalász támadás érte a KRÉTA fejlesztőcégét. A támadás sikeres volt, így illetéktelenek hozzáférhettek az online rendszerben tárolt összes adathoz, így a diákok adataihoz is. Idén szeptembertől pedig már az óvodákban is kötelező lesz használni a rendszert.

Az oviKRÉTA rendszer célja, hogy az óvodák gyerekekkel és alkalmazottakkal kapcsolatos adminisztratív feladataihoz informatikai támogatást nyújtson. Innovatív megoldásokat nyújt egy felhasználóbarát felületen keresztül, ahol az óvodai tevékenységeket egy rendszerben kezelhetjük – olvasható a honlapon. Innen az is kiderül, hogy a rendszerben lehet rögzíteni a gyerekek és gondviselőik, alkalmazottak adatait, naprakészen nyilvántartani a jelenléti ívet, illetve csoportnaplót vezetni az óvodai tevékenységekről.

Érkezés, játék, reggeli, mosdóhasználat, öltözködés, tisztálkodás – szerepel a mintaként feltöltött órarendben, ami órára pontosan beosztja a gyerekek napjait:

 

Nincs laptop sok óvodában

Bár az oviKRÉTA bevezetése a modernizáció irányába tett lépésnek tűnhet, a gyakorlati megvalósítása számos kihívással szembesíti az óvodákat. Az egyik legnagyobb probléma, hogy sok intézményben nincs elegendő számítástechnikai eszköz, például laptop, amely szükséges lenne a rendszer zökkenőmentes használatához. Egyes településeken az internetkapcsolat hiánya is akadályozza a rendszer működését – számolt be erről lapunknak Vékony Tamásné, a A Pedagógusok Szakszervezet (PSZ) Óvodai Tagozatának elnöke.

„A mi intézményünk például egy nagy intézet, hat helyen, tizenhárom óvodai csoporttal. Az idei költségvetés-tervezetek már rég elkészültek az önkormányzatoknál, így nem számíthatunk arra, hogy hirtelen tizenhárom laptopot kapjunk”

– fejtette ki az elnök. Az oviKRÉTA honlapján erről azt írják, hogy ahhoz, hogy az állam által díjmentesen biztosított oviKRÉTA elérhető legyen az óvodában dolgozó pedagógusok számára, a fenntartónak szükséges a megfelelő finanszírozást biztosítania az informatikai eszközök beszerzéséhez. Ugyanakkor az applikáció számítógépen kívül elérhető mobiltelefonokon is, melyek használatához nem szükséges minden óvodapedagógusnak önálló eszközt biztosítani.

Ráadásul az oviKRÉTA bevezetésével az óvodák adminisztrációs feladatai is jelentősen átalakulnak. Bár az új rendszer sok lehetőséget rejt magában, a gyakorlati megvalósítás rengeteg kérdőjelet hagy maga után. A pedagógusok és az intézményvezetők jelenleg is küzdenek az alkalmazás megismerésével és várják a további fejlesztéseket. Ahogy Vékony Tamásné fogalmazott: „Szeptember másodikán kopogtatott az ajtónkon a rendszer, és tényleg nagyon naprakésznek kell lennünk, de egyelőre rengeteg kérdés maradt megválaszolatlan.”

Egy már 45 éve a pályán lévő óvónő is megosztotta velünk a tapasztalatait. Az ő intézményében egy általános iskola is működik, így lehetőségük volt arra, hogy a kötelező bevezetés előtt,  már a 2023/2024 -es tanévben kipróbálhassák a KRÉTA-t.

"A tanév elején nagyon sok problémával, nehézséggel szembesültünk és nagyon döcögősen ment a dokumentálás. Csak szeptember közepétől tudtunk dolgozni az elektronikus felületen; ez nagyon megnehezítette a munkánkat, hiszen nem tudtunk naprakészek lenni a feladatainkkal, az írásbeli tevékenységeinkkel"

– részletezte.

Arra is kitért, hogy ez a sok adminisztráció mennyire terheli le a pedagógusokat: "ezeket a feladatokat eddig is a kötelező óráinkon túl (6,5 óra, amit a gyerekek között kell tölteniünk) tudtuk megcsinálni, ez ezután is így lesz. Gyakorlatilag csak a módszer és a felület lett más a munkafolyamatban" – mondta.

Teljesítményértékelés már az ovikban is

Minden tanárt a saját főnöke értékel majd szeptembertől, ezen fog múlni a fizetésük is. Az erről szóló rendelet április elején jelent meg, így több mint egy év találgatás után tisztázódott, hogy mire számíthatnak azok a pedagógusok, akik aláírták a státusztörvényt. (A teljesítményértékelésről innen olvashattok részletesebben) Az óvodapedagógusokra is vonatkozik az új rendszer és elképzelhető, hogy emiatt sürgették ennyire a KRÉTA bevezetését. A rendszer honlapján is arról írnak, hogy a rendelkezésben felsorolt intézmények – közöttük az óvodák is – kötelesek a KRÉTA informatikai rendszerében rögzíteni a pedagógusok értékelésével kapcsolatos adatokat.

A teljesítményértékeléssel kapcsolatos dokumentáció miatt született egy új online felület is, a TÉR. A PSZ munkatársa szerint ennek a rendszernek a kiismerése az új KRÉTA-val együtt eleinte nagyon nehéz lesz az óvodáknak. De szerinte azért van jó oldala is a digitalizációnak, mert vannak adatok, amiket jobb globálisan, egyben látni. Ilyenek a névsorok, a gyerekek adatai, a szülők elérhetőségei. A jövő évi beiratkozáskor is megkönnyítheti a munkát, mert az oviKrétának a beiratkozás menüjében lehet majd dolgozni.

Tehát vannak érvek az online tér mellett és ellen is. Valódi választ arra, hogy mennyire hasznos az új rendszer majd a tanév során kaphatunk, amikor már többen is kipróbálták a működését.