Strandolással, kirándulással, filmnézéssel telnek a tanév utolsó napjai az iskolákban Közoktatás
Székács Linda

Strandolással, kirándulással, filmnézéssel telnek a tanév utolsó napjai az iskolákban

Péntekig még kénytelenek bejárni a diákok és a pedagógusok, tanulással azonban kevés helyen foglalkoznak.

Alig néhány nap van hátra a 2023/24-es tanévből, ami a megszokottnál jóval tovább tart, hiszen csak június 21-én, vagyis pénteken ér végét.

A tavalyi évben számos szülői, pedagógus és civil szervezet tiltakozott a tanév meghosszabbítása ellen többek között azzal érvelve, hogy Magyarország klímája nem megfelelő arra, hogy a gyerekek még június közepén is a tantermekben legyenek. Az iskolák többsége ugyanis nem klimatizált, a diákok kénytelenek (lennének) a forró tantermekben ülni.

Éppen emiatt az utolsó hetet számos iskolában igyekeznek máshogy megoldani.

Az Eduline által megkérdezett szülőktől, diákoktól és pedagógusoktól például több olyan visszajelzés érkezett, hogy az utolsó napokat tulajdonképpen tanítás nélküli munkanapnak veszik. Tudunk olyan vidéki iskoláról, ahol az utolsó héten kivétel nélkül minden nap a helyi strandra viszik az általános iskolás gyerekeket, máshol múzeumba mennek, erdei iskolába, vagy egyszerűen a játszótérre.

Ahol nem hagyják el az iskola területét, ott a napot az udvaron töltik, társasjátékoznak, ha pedig a tanteremben nincs annyira meleg, filmeket néznek. Jobb esetben idegen nyelven, angolul vagy németül, rosszabb esetben magyarul, csak hogy teljen az idő.

Hogy van-e így értelme a meghosszabbított tanévnek, az már más kérdés. Mindenesetre a 2024/25-ös tanév rendjének tervezetéből úgy tűnik; a kormány a következő tanévben is hosszabb évközi szünetekkel és később kezdődő, rövidebb nyári szünettel tervez.

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.