Mindkét tantárgyból, szinte minden évfolyamon rontottak a diákok az idei központi felvételin Közoktatás
Székács Linda

Mindkét tantárgyból, szinte minden évfolyamon rontottak a diákok az idei központi felvételin

Van olyan évfolyam, ahol mindössze 0,1 ponttal maradt el a felvételizők teljesítménye a 2023-as központi felvételihez képest, máshol 5-8 pontos különbségek vannak, zömében negatív értelemben. Véglegesek 2024-es központi felvételi eredményei. Mutatjuk, hogy teljesítettek a negyedikesek, hatodikosok- és nyolcadikosok matekból és magyarból.

Magyar nyelvből 29,5, matematikából 21,8 pont lett a nyolcadikosok központi felvételi vizsgán elért átlagpontszáma - derül ki az Oktatási Hivatal május 10-én frissített statisztikáiból.

Május 2-án minden középiskolába felvételiző diák számára kiderült, hogy szeptembertől melyik korábban megjelölt középiskolában folytathatják a tanulmányaikat. Az eredményeket hosszú hónapok munkája előzte meg; január 20-án több ezer diák írta meg a központi felvételi vizsgát. Magyarból 46 916, matekból 46 800 nyolcadikos vizsgázott, de bőven voltak olyan hatodikosok és negyedikesek is, akik hat- vagy nyolcosztályos középiskolába készültek. A központi felvételit magyarból 9364, matekból 9367 hatodikos, és közel 6500 negyedikes írta meg.

Erre azért volt szükség, mert egyre kevesebb iskola válogatja ki a hozzájuk jelentkező diákokat csak az általános iskolai eredmények alapján, és egyre több intézmény kéri a központi felvételi megírását. Sőt, a legerősebb intézmények szóbeli felvételi vizsgát is szerveztek.

Rontottak

A központi felvételi vizsgán a diákoknak évfolyamtól függetlenül tantárgyanként 45 perc alatt 10 feladatot kellett megoldaniuk, amivel maximum 50 pontot szerezhettek. 2024-ben a

  • 8. osztályosok átlagpontszáma magyarból 29,5 pont, matekból 21,8 pont lett, a
  • 6. osztályosok magyarból átlagosan 30,4, matekból pedig 28,2 pontot értek el, míg a
  • 4. osztályosok magyarból 30,1, matekból pedig 36,9 pontot szereztek.

Ez a korábbi években elért átlagpontszámokhoz képest mindkét tantárgyból, szinte minden évfolyamon romlást jelent. Kivétel egyedül a negyedikesek matematika teljesítménye, míg ugyanis a 4. osztályosok matematika felvételin elért pontszáma 2012 és 2023 között 27,9 és 36,2 pont között mozgott, 2024-ben a 10 éves felvételizők 36,9 pontot szereztek, ami több mint 8 ponttal magasabb, mint a 2023-ban elért 28,6 pontos matematika átlapontszám. Ezzel szemben magyarból ők is rontottak, 2023-hoz képest - amikor átlagosan 35,8 pontot értek el a vizsgán - 2024-ben már csak 30,1-et, ami így egy év alatt több mint 5 pontos csökkenést jelent.

 

Tavalyhoz képest 5 pontot rontottak magyarból a hatodik osztályosok is, matekból viszont "csak" 1,1 ponttal értek el kevesebbet. Míg a nyolcadikosoknak a 2023-ban elért átlagpontszámokhoz képest magyarból 4 ponttal csökkent a teljesítménye, matematikából viszont a tavalyihoz nagyon hasonló eredményt értek el: mindössze 0,1 ponttal szereztek kevesebbet, ami egyáltalán nem számottevő különbség.

Feltűnő ugyanakkor, hogy az elég drasztikus romlás ellenére magyarból még mindig erősebbek a diákok, mint matematikából.

A tanulók 27 százaléka funkcionális analfabéta

A tanulók teljesítményének romlására nem csak a felvételi vizsgán elért pontszámok, de korábban már a 2022-es PISA-eredmények is rávilágítottak. A mérést alapvetően háromévente végzik az OECD-országokban, melynek keretein belül felmérik a 15 éves diákok matematikai és szövegértési képességeit. A legutóbbi ugyanakkor a koronavírus-járvány miatt egy évvel későbbre, 2022-re tolódott, az eredményeit pedig tavaly decemberben hozták nyilvánosságra.

Ezek több szempontból is sokkolóra sikerültek, nem csupán Magyarországon, de az egyébként jól teljesítő OECD-országokban is. Sajnos azonban negatív értelemben.

2022-ben ugyanis azok a 15 évesek írták meg a teszteket, akik a 2020-as évtől kezdve a koronavírus-járvány miatt országonként változó időtartamon keresztül, de zömében online, otthonról tanultak. Ennek következménye, hogy míg a természettudományos eredmények jelentősen nem változtak, matematikából az OECD-átlag 2018-hoz képest 15, a szövegértés eredményei pedig 10 ponttal esett vissza. Matekból így az OECD-országok tanulóinak átlageredménye 472 pont lett, szövegértésből pedig 476 pont.

A publikált tanulmányban azt írják; ez egyet jelent azzal, mintha szövegértésből egy félév, matematikából pedig háromnegyedév tanulása kiesett volna.

Magyarországon összesen 270 oktatási intézmény 6198 tanulója töltötte ki a teszteket, aminek az eredménye szövegértésből még az OECD-átlagnál is gyengébb, mindössze 473 pontos lett. (Matematikából pedig mindössze egy ponttal sikerült meghaladnunk az OECD-átlagot.)

Ennél is aggasztóbb eredmény azonban, hogy szövegértésből a diákok 74 százalékának sikerült legalább a 2. szintet teljesítenie. Ők azok tehát, akik rendelkeznek azzal a képességgel, hogy egy közepes terjedelmű szövegben meg tudják határozni a fő gondolatot vagy gondolatokat, továbbá egyértelmű, bár néha összetett kritériumok alapján találnak információkat, és képesek is reflektálni a szövegek céljára, ha erre kifejezetten felszólítják őket. A tesztet megíró 15 évesek körülbelül 26 százaléka ugyanakkor erre képtelen, ami lényegében egyet jelent azzal, hogy funkcionális analfabéták. Tudnak tehát írni és olvasni, de a szövegek megértése nehézséget okoz számukra.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.