Az iskolák felében valószínűleg nincs iskolapszichológus. A hiány évek óta fennáll, mégsem sikerült eddig kezelni a problémát. A bérezést is befolyásoló teljesítményértékelés azonban az óvoda-és iskolapszichológusokra is érvényes lesz a következő tanévtől. Ennek a részleteit mutatjuk most be.
Szervezzen a szülői nevelést támogató programot, készítsen a mentális egészséget támogató plakátokat, vegyen részt iskolai krízisintervenciós team megalakításában – többek között ezeket javasolják az iskolapszichológusoknak. Április elején nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal a pedagógusok telejsítményértékelésének részletes szempontjait.
A pedagógiai szakszolgálati intézmények és a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda-és iskolapszichológusok számára is kidolgozták a módszertant. Ennek az alapelvei és a rendszere többnyire hasonlít az általános iskolai pedagógusokra vonatkozó részhez, aminek a részleteiről és esetleges buktatójáról ebben a cikkben olvashattok részletesebben. Most a teljesítményértékelés mentális higiéniával foglalkozó szakemberekre vonatkozó sajátos elemeit gyűjtöttük össze.
Az értékelés két részből áll, vannak személyre szabott célok, illetve egységes szempontok is, összesen hét. Ebből hat teljesen egységes, további egy pedig intézményi, illetve (igazgatók esetében) fenntartói szinten határozható meg. A szövegből az is kiderül, hogy összesen három egyéni célt kell meghatározni az iskolapszichológusoknál is. Ehhez annyi keretet ad a rendelet, hogy a céloknak illeszkedniük kell a munkaközösség feladatköréhez, lehetőség van rá, hogy szakmai, nevelési/módszertani, valamint egyéb területeket öleljenek át, illetve magukban foglalhatnak az alapfeladatként elvégzett tevékenységekkel kapcsolatos, egyértelmű minőségi vagy egyéb mutatóhoz kapcsolódó elemeket is.
Példákat is felsorolnak a személyre szabott célokra, de kiemelik, hogy ezek mindenkinél egyéniek lesznek majd. A nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda- és iskolapszichológusok esetében az alábbiak:
- „Szervezzen a tanév során legalább Y alkalommal a gyermekek, tanulók számára a személyközi konfliktusok és az erőszakjelenségek megelőzésével kapcsolatos pszichológiai jellegű foglalkozást, tréninget.”
- „Szervezzen a tanév során legalább C számú szülői nevelést támogató, pszichoedukciós jellegű programot az intézményébe járó gyermekek, tanulók szülei számára.”
- „Készítsen évente S db különböző, a mentális egészséget támogató, pszichoedukációs célú segédanyagot, plakátot, brossúrát az intézménybe járó gyermekek, tanulók, azok szülei illetve nevelői számára.”
A szakszervezetek követelik, hogy vonják vissza a teljesítményértékelésről szóló rendeletet |
A PDSZ és a PSZ közös sztrájkbizottsága kibővíttette az eddigi sztrájkköveteléseket: követelik a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló rendelet visszavonását. Továbbá, hogy a kormány az EFOP PLUSZ programban foglalt vállalásainak megfelelően a teljesítményértékelés módját a szakszervezetekkel együtt alakítsa ki. |
Alapvetően a megszerzett pontszám (maximum 100 pont) alapján dől el, hogy ki milyen kategóriába kerül.
Kiemelik, hogy objektívan rögzíteni kell, hogy az egyéni teljesítménycélonként elérhető maximálisan 8 pontból milyen szintű teljesítés esetén hány pont szerezhető meg.
"Nem cél, hogy más intézményekhez hasonlítsa az értékelő a teljesítményeket, hiszen az eredmények nem is feltétlenül összevethetőek" – írják a rendeletben. Az alkalmazandó értékelési kategóriák a következők:
- kiemelkedő teljesítmény (az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti),
- átlagos teljesítmény (50–80% között),
- fejlesztendő teljesítmény (50% alatti).
Az értékelés a béreltérítést befolyásolhatja, illetve ez alapján kerülhet sor fejlesztési szükséglet megfogalmazására, az alábbiak szerint:
- a kiemelkedő teljesítményt nyújtók esetén indokolt lehet a többletjuttatás biztosítása;
- az átlagos teljesítmény nem, vagy csak kivételes esetben alapozza meg többletjuttatást;
- a fejlesztendő értékelési tartományban lévők esetében az értékelő rögzíti a fejlesztendő terület megnevezését, valamint az értékelt személlyel közösen meghatározott fejlesztési eszközt (pl. továbbképzésen való részvétel, hospitálás).