15 erős szakmai indok, hogy érdemes a plusz egy év óvodát kérelmezni Közoktatás
Székács Linda

15 erős szakmai indok, hogy érdemes a plusz egy év óvodát kérelmezni

Még körülbelül két hétig adhatjátok le a kérelmet, és azzal együtt a kérelemben foglaltakat indokló dokumentumokat. Mutatjuk, milyen esetekben indokolt a plusz egy év óvoda.

Január 18-ig adhatják le a kérelmüket azok a szülők, akik indokoltnak tartják, hogy a hatéves, azaz iskolaköteles korú gyerekük még egy évet óvodában maradjon.

A kérelmeket ügyfélkapun keresztül és postai úton is be lehet nyújtani, ahhoz minden olyan dokumentum csatolható, ami a kérelembe foglaltakat (tehát az iskolakezdés halasztását) igazolja. Ez lehet például

  • pedagógiai szakszolgálat szakértői véleménye,
  • óvodai fejlődési napló,
  • pedagógiai szakvélemény, vagy
  • járóbeteg szakellátásban dolgozó szakorvosi igazolás.

Az Oktatási Hivatal az eljárása során azt vizsgálja, hogy az érintett gyerekek értelmi, lelki, szociális és testi fejlettségének állapota eléri-e az iskolába lépéshez szükséges szintet.

"Ha a szülő nem mellékel kérelméhez igazoló dokumentumot, vagy azokból nem lehet minden kétséget kizáróan megállapítani a gyermek fejlettségi szintjét, az Oktatási Hivatal pedagógiai szakértői bizottság kirendeléséről gondoskodik. A gyermek vizsgálatával kapcsolatos teendőkről, tudnivalókról a szakértői bizottság tájékoztatja a szülőt" - írják az OH oldalán.

Milyen esetekben indokolt az óvodában maradás?

Annak érdekében, hogy a szülők számára átláthatóbb legyen az ügyintézés, és hogy egyértelmű döntést tudjanak hozni arról, hogy ők maguk indokoltnak tartják-e a gyerekük óvodában maradását, a Szülői Hang összeszedte, mik azok a szakmailag erős indokok, amik alapján érdemes lenne a gyereknek még egy évre óvodában maradni.

Azokat az indokokat például nem fogadja el az Oktatási Hivatal, hogy a szülő joga dönteni a saját gyerekéről, vagy hogy a következő évben jobb tanárt kapna, és hogy a barátai is csak egy évvel később mennek majd óvodába.

Szakmailag erős indoknak számít ugyanakkor:

  • A kitartó figyelem hiánya, a fáradékonyság.
  • A gyenge emlékezőképesség, ha nem tudja megjegyezni a korábban elhangzottakat, hosszabb verseket.
  • A fejletlen beszéd és beszédértés.
  • Ha nem tudja megkülönböztetni a beszédhangokat, vagy nem alakultak ki nála a tiszta beszédhangok.
  • A fejletlen gondolkodás, például az, ha nem érti az ok-okozati összefüggéseket, a számára kiadott feladatokat.
  • A gyenge akarat, önirányítás, ha egyszerű helyzetekben sem tud önállóan dönteni.
  • A bizonytalan szekvenciális gondolkodás, vagyis ha nem tud követni sormintát, nehezen követi a meséket.
  • Az érzelmi kiegyensúlyozatlanság, ha a hangulata, érzelmi állapota gyorsan változik.
  • Nem tűri a monotonitást, nem tud hosszabb ideig egy helyben ülni.
  • Gyenge az alkalmazkodóképessége, nem szereti a szabályjátékokat, nem szófogadó.
  • A fejletlen a mozgáskoordináció.
  • Ha nem alakult ki nála a jobb-bal domináns oldal, rajzoláskor váltogatja a kezét.
  • Ha nem megfelelő a térérzékelése, nem tudja azonosítani a jobb vagy baloldalt.
  • Fejletlen az időészlelése, nem érti a tegnap, a holnap, a volt és később fogalmát.
  • Hiányoznak az iskolakezdéshez szükséges készségei, például a ceruzafogás, mennyiségek összehasonlítása.

Bizonytalan indokokként sorolják fel továbbá a testi fejletlenséget, a nem megfelelő tájékozottságot, a kapcsolati nehézségeket, félelmet, szorongást, valamint a délutáni alvás, pihenés igényét. Ezekről azt írják, "vagy segítenek, vagy nem" a kérvény elbírálásának sikerességében. Hozzáteszik: több ilyen indok együtt, vagy más, súlyosabb indokkal kiegészülve nagyobb az esély arra, hogy indokoltnak tartják az iskolakezdés halasztását.

 

Hiába lenne rá pénz, mégis van olyan tankerület, ahol nem mehetnek busszal kirándulni a diákok Közoktatás Kurucz Tünde

Hiába lenne rá pénz, mégis van olyan tankerület, ahol nem mehetnek busszal kirándulni a diákok

A 16. kerületi iskolákban több szülő szerint nem engedélyezi a tankerület a bérelt buszos kirándulásokat. Az Észak-Pesti Tankerület cáfol, viszont az előző tanévben csak az erre szánt keretösszeg töredékét használták fel az intézmények. Az országban máshol sem jobb feltétlen a helyzet. Vannak olyan iskolák, ahol a szülők fuvarozzák autóval a gyerekeket az osztálykirándulásra.