Három új intézményt vesz át a Máltai szeretetszolgálat Iskola alapítványa Közoktatás
Eduline/MTI

Három új intézményt vesz át a Máltai szeretetszolgálat Iskola alapítványa

Így már nyolc óvoda, hét általános iskola, egy fejlesztő iskola és négy szakképző iskola tartozik hozzájuk, és ezekben az intézményekben 3800 gyermek kezdi el az új tanévet.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak a felzárkózó településeken élő gyermekek oktatásában egyre meghatározóbb szerepet betöltő be Iskola Alapítványa a 2023/24-es tanévben három új intézménnyel bővült, közölte a karitatív szervezet. Így már nyolc óvoda, hét általános iskola, egy fejlesztő iskola és négy szakképző iskola tartozik hozzájuk, és ezekben az intézményekben 3800 gyermek kezdi el az új tanévet. Iskoláik és óvodáik jellemzően nehéz helyzetben lévő kistelepüléseken működnek, a középiskolák pedig Budapesten, Gyöngyösön, Dombóváron és Devecserben. A gyerekek döntő többsége hátrányos helyzetű, ezért több figyelmet és a hagyományos pedagógiai feladatokon túl komplex munkát igényel a felzárkóztatásuk – húzzák alá.

Mint írják, az iskola és az óvoda közötti átmenet könnyebb, ha mindkét intézményt ők működtetik. Idén szeptembertől pedig Tarnabod, Gyulaj, Tiszabő és Tiszabura után Nyírpilis is ezek közé a települések közé tartozik. Hozzátéve: az új tanévben projektszemléletű oktatás kezdődik a gyöngyösi máltai szakképzőben: a 9. évfolyamon tanulók már nem tantárgyakat tanulnak, hanem projekt alapú képzésben vesznek részt, a tanév egy négyhetes előkészítő hónappal indul, amit hathetes ciklusokban szakmai projektek követnek, és ezekhez rendeződnek a közismereti tárgyak is.

A szeretetszolgálat Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskolájában pedig orientációs évfolyam indul szeptembertől, amely az alapkészségek fejlesztésére, a kulcs- és életpálya-építési kompetenciákra, és pályaorientációs tevékenységekre épül, kiemelt figyelmet fordítva a 21. századi munkavállalói kompetenciák – mint például az együttműködés, a csapatmunka, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás – erősítésére. Az intézménybe járó ukrán és venezuelai diákok számára induló orientációs képzés középpontjában a magyar nyelv oktatása és szakmák megismertetése áll, hogy mielőbb felzárkózzanak kortársaikhoz, és sikeresen kapcsolódhassanak be a magyar szakképzésbe – tették hozzá.

Emellett az általános iskolából kimaradt fiataloknak segít a hiányzó végzettség megszerzésében, valamint részszakképesítést is ad a gyulaji általános, és a dombóvári középiskolában induló Dobbantó program. Ennek az alapkompetencia-fejlesztésnek a célja a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai oktatásban lemaradó, vagy a 16. évüket már betöltött fiatalok felkészítése a szakmatanulásra. „A program és a rá épülő műhelyiskolai képzés jelenleg a leggyorsabb, legolcsóbb módja az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok vagy felnőttek számára, hogy a hiányzó iskolai végzettséget megszerezzék, a szakképzésbe vagy a munkaerőpiacra visszatérhessenek” – fogalmaznak. Emellett szeptembertől folytatódik a tanítás megújulását célzó digitális projekt is a máltai általános iskolákban, illetve a matematikaoktatást is megújítják, játékos formában tanítva.

(Kiemelt kép: maltai.hu)

Szabadszedéses menza: így működik az átállás az iskolákban Közoktatás Gál Luca

Szabadszedéses menza: így működik az átállás az iskolákban

Egyre több iskola vezeti be a szabadszedéses menzát, amelynek köszönhetően a diákok maguk dönthetik el, mit és mennyit szeretnének enni. Ez nemcsak az étkezési élményt javítja, hanem a kidobott étel mennyiségét is jelentősen csökkenti. Sok helyen azt tapasztalják, hogy a rendszer bevezetése után többen fizetnek be az iskolai étkezésre, köztük olyanok is, akik korábban nem éltek ezzel a lehetőséggel.