„A gyerekeket menteni próbáló pedagógusokat teljesítményértékelni gonoszság” – szakpszichológus a státusztörvényről Közoktatás
Tornyos Kata

„A gyerekeket menteni próbáló pedagógusokat teljesítményértékelni gonoszság” – szakpszichológus a státusztörvényről

Reális veszély, hogy nem a szakmai szempontok, hanem szimpátia és érdekek mentén történik majd a pontozás– véli Sándor Éva, pedagógiai szakpszichológus, akivel a státusztörvény keretein belül bevezetendő teljesítményértékelés pszichológiai hatásairól beszélgettünk.

„Erősen szubjektív és igazságtalan is. Elképzelhető ugyanis, hogy a nagyobb bér reményében sokan hajlandóak lennének többet, illetve jobban dolgozni, de nem lesz mindenkinek esélye arra, hogy megkapja a munkájáért a többletet, mert a tervezet szerint csak a legjobb 25 százalék kaphat. Kíváncsi leszek, hogy ha nagyon sok azonos pontszámot elért pedagógus lesz, akkor közülük hogyan válogatják ki azokat, akik jogosultak lesznek az emelt bérre” – mondja az Eduline-nak Sándor Éva pedagógiai szakpszichológus, aki jelenleg iskola- és óvodapszichológus koordinátorként dolgozik egy pedagógiai szakszolgálatban.

A kormány június elején nyújtotta be a státusztörvény tervezetét (ennek része a teljesítményértékelés is) az Országgyűlésnek, itt írtunk arról, hogy 23 ponton nem az került a benyújtott tervezetbe, ami az egyeztetéseken elhangzott. A Belügyminisztérium még januárban jelentette be, hogy új teljesítményértékelési rendszert vezetne be a közoktatásba. Ennek részeként a pedagógusok minden tanév elején néhány belső teljesítménycélt határoznának meg, amelyek teljesülését a tanév végén vizsgálnák, emellett pedig a minisztérium által megszabott kompetenciaterületeken is meg kellene felelniük. A teljesítményértékelés pontos részletei – a végrehajtási rendelet megjelenésééig – még nem ismertek, de néhány nyilatkozat alapján valószínűsíthető, hogy lényeges hatással lesz a bérekre: „Aki kevesebbet foglalkozik a leszakadó gyerekekkel, kap egy fizetést, de aki sokat foglalkozik, százezer forintokkal többet kereshet” – mondta korábban Rétvári Bence parlamenti államtitkár.

Lesznek, akiket zavarni fog, igazságtalannak fogják megélni jogosan vagy jogtalanul, mások nem fognak ilyesmikkel foglalkozni – válaszolta a szakpszichológus arra a kérdésünkre, vajon okozhat-e a tantestületen belül majd feszültséget, ha nagyon eltérő fizetéseket kapnak a pedagógusok. Hozzátette: Magyarországon nem jellemző, hogy az intézményvezetők szupervízióba járnának vagy hogy tudatosan dolgoznának az önismeretükön. Emiatt reális veszély, hogy nem a szakmai szempontok, hanem szimpátia és érdekek mentén történik majd a pontozás.

Sándor Éva szerint az lehetne a megoldás, ha az összes pedagógusnak biztosítanának egy olyan bért, ami egzisztenciális biztonságot nyújt, és azon felül lehetne többlet jövedelemre szert tenni.

A pedagógusok nagyon nagy része ki van égve, el van fáradva és teljesen reménytelennek látja a helyzetet. Ennek ellenére a hírek szerint az elvállalt munka mennyisége is nagyban befolyásolja majd a fizetést. A leterheltség többek között azzal jár a pszichológus szerint, hogy a tanároknak nincs kapacitásuk a rohamtempóban való tanításon kívül másra, így az iskolákban nem foglalkoznak a bullyinggal, a digitális neveléssel, a szexuális neveléssel, drogprevencióval, testi-lelki egészséggel és nincs idő és energia a valamiből lemaradó diákokra sem. Úgy látja:

„A végletesen kizsigerelt pedagógusokat tovább többletmunkába hajszolni, ahelyett, hogy a valódi problémákat orvosolnák, gyerekek elleni vétek és az oktatási rendszer szétverésének következő fázisa.”

Az intézményvezető szemléletén is sok múlhat

Az, hogy mentálisan mennyire megterhelő, hogy évente, a teljesítmény alapján értékelik a pedagógusokat, függ az intézményi légkörtől, a vezető stílusától és a kommunikációjától is. Egy erősen autoriter, megfélemlítésre alapozó vezető mellett a teljesítményértékelés kész horror lehet, egy demokratikus szemléletű, a kollégáival jó kapcsolatot ápoló vezetőnél akár még kellemes beszélgetésnek, odafigyelésnek és törődésnek is megélhető.

Korábban írtunk arról, hogy öngyilkos lett egy igazgatónő Angliában miután iskolája elégtelen értékelést kapott a kormányzati minősítésen. Ennek kapcsán arról kérdeztük a pedagógiai szakpszichológust, hogy milyen típusú emberekre lehet ennyire szélsőséges hatással, ha esetleg nem olyan eredményt kapnak, mint amire számítanak:

Nem ismerjük ennek az esetnek a hátterét, de sosem egyetlen egy ok vezet el az öngyilkossághoz. Magyarország élen jár sajnos az öngyilkosságot elkövetők lakosságra vetített arányában világszinten is. Tapasztaljuk, hogy a mentális egészség sem mondható jónak országos szinten, a pedagógus társadalomban pedig pláne – mondta és hozzátette, hogy önmagában egy kedvezőtlen eredménytől még nem lesz senki öngyilkos. De sok olyan körülmény lehet, amely viszont növeli a rizikót, mint a mentális betegségek, függőségek, magány vagy trauma és abúzus az élettörténetben.

„Mennyire jogos, hogy ugyanazt a szempontrendszert alkalmazzák a pedagógusokra, mint a pedagógiai szakszolgálatokban dolgozó pszichológusokra? Mennyire reális az, hogy tervezett teljesítményértékelés keretén belül az iskola- és óvodapszichológusok szakmai munkájának minőségét pedagógus végzettségű intézményvezetők ítéljék meg, akik nem rendelkeznek ehhez megfelelő szaktudással és kompetenciával? A tervezetnek számtalan olyan pontja van, ami nem reális.”

– mondja Sándor Éva. Aki nem hiszi, hogy a teljesítményértékelés bárki számára is vonzóbbá tudja tenni a pedagóguspályát: egy félig elsüllyedt, roskadozó hajón – amelyet mi a magyar oktatási rendszernek hívunk – a gyerekeket egyre reménytelenebbül menteni próbáló pedagógusokat teljesítményértékelni egyszerűen gonoszság – véli. Ráadásul szerinte ez a rendszer tovább növelheti majd a pályaelhagyók számát. Ami hatalmas probléma, hiszen már június elején több ezer iskolai és óvodai álláshirdetést lehetett találni a közszolgállás.gov.hu-n.


Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.