Megöli a pártpolitika a pedagógiai szakértelmet a fideszes polgármester szerint Közoktatás
Tornyos Kata

Megöli a pártpolitika a pedagógiai szakértelmet a fideszes polgármester szerint

Karsay Ferenc, Budafok-Tétény polgármestere maga is tanár, 19 éves kora óta, vagyis 42 éve tanít. Közvetítő szerepet vállalva próbálja segíteni a kommunikációt a pedagógusok és a kormányzat között. Az kiderült, hogy több iskola igazgatójához is ellátogatott már, de azt még nem tudni, hogy átadta-e már az ott megszerzett információkat az oktatásért felelős kormányzati szerveknek.

A Huszonkettő.hu beszélgetett a fideszes politikussal, aki arra a kérdésre, hogy "Most akkor ön kinek a pártján áll?", úgy felelt, hogy a józan ész és a szakmaiság pártján. Elfogadhatatlannak tartja, hogy napjaink Magyarországán az oktatásirányítási, pedagógiai szakértelmet felülírja, keményebben fogalmazva, megöli a pártpolitika.

Közvetítői szerepet vállalt a pedagógusok és kormányzati szervek között

Felajánlotta a  kerületi iskoláknak, hogy meghallgatja a tanárok véleményét, észrevételeit a készülő oktatási törvénnyel kapcsolatban, és azt továbbítja az oktatásért felelős kormányzati szerveknek.

"A beszélgetések során természetesen megpróbálok a felmerülő tanári kérdésekre is válaszolni, értelmezni a jogszabály szövegét, elmagyarázni a kormányzati szándékokat, elemezni a lehetőségeket."

– mondta a lapnak.

Eddig a Gádor Általános Iskolában, a Herman Ottó Iskolában és a Baross Gábor Általános Iskolában folytatott ilyen párbeszédet az igazgatók meghívására, de szívesen ellátogat más intézményekbe is, ha meginvitálják. Ezekből a beszélgetésekből azt szűrte le, hogy a kormány és a pedagógusok között az oktatási rendszer gyenge pontjainak meghatározásában, sőt, a célkitűzésekben sincs érdemi különbség, inkább az eszközökben, a megvalósítás lépéseinek sorrendjében vannak ellentétek. Mindenhol azt jelezték a polgármesternek, hogy a tankönyv, a munkaerőhiány és a pedagógusok teljesítménymérésének kérdése jelenti a fő problémát.

 

Szükség van a minősítésre


Karsay Ferenc egyetért azzal, hogy értékelni kell a tanári munka minőségét, de elismerte, hogy jelenleg nincs egyetértés a pedagógus teljesítménymérésének módszertanában.

"A kollégák szerint az objektív mérési pontok meghatározása kiemelt feladat. Valószínűleg évekre van szükség a kialakításához. A pedagógus nem csak szaktárgyi ismereteket ad át, hisz a tanár nem csupán oktat, hanem nevel is, ezt az emberi tényezőt nehéz minősíteni." – mondta.

 

Mennyire fontos a fizetésemelés?

 

A politikus szerint nagyon fontos, de ő úgy gondolja, hogy ezzel a kormányzat is tisztában van és próbálja kezelni a helyzetet, arra nem tért ki, hogy hogyan. A kormány kommunikációja jelenleg az, hogy, ha Magyarország megkapja az eu-s támogatást, akkor lesz lehetőségük emelni a béreken, az ellenzék szerint azonban ezt nem kéne az eu-s pénzekhez kötni.

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.