Végre ismét ülésezett az Országos Diákparlament: 58 pontban foglalták össze a javaslataikat Közoktatás
Eduline/MTI

Végre ismét ülésezett az Országos Diákparlament: 58 pontban foglalták össze a javaslataikat

Három év után végre ismét ülésezett a kétévente összehívott Országos Diákparlament. A javaslataik között szerepel a tanári bérek emelése, a diákparlament évenkénti összehívása és a tanulmányi alapú ösztöndíjak bevezetése is.

58 pontos javaslatcsomagot fogalmazott meg a hétvége folyamán összegyűlt Országos Diákparlament. A Székesfehérváron lebonyolított ülésen körülbelül 120 olyan középiskolás vett részt, akik a megyéik képviseletében a pénteki nyitó ülést követően szombaton az oktatás és a diákélet mindennapjait érintő kérdésekről tárgyaltak, és megfogalmazták a javaslataikat a következő két évre az oktatási döntéshozók számára.

Csomor Boldizsár, az Országos Diáktanács tagja a rendezvényen azt mondta; szombaton körülbelül 300 pontot fogalmaztak meg, amit vasárnapra végül 58 pontra redukáltak. A diákok többek között szorgalmaznák a WIFI hálózat bővítését a köznevelési intézményekben és kollégiumokban, a tanulmányi alapú ösztöndíjak bevezetését, az iskolai keretek között történő ingyenes KRESZ és egészségügyi oktatást, de a javaslataik között szerepel az iskolai fejlesztőpedagógusok számának növelése, a meglévők pályán tartása, valamint a pedagógus-béremelés mértékének további növelése az inflációra való tekintettel.

Cser-Palkovics András, a város polgármestere szerint "érdemi konzultáció, párbeszéd, vita alakult ki és nagyon komoly tartalmi munka zajlott az elmúlt napokban Székesfehérváron." Az Országos Diákparlamenten Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár is részt vett, aki szerint kiváló együttműködés alakult ki a diákok és az oktatási kormányzat között.

„Magyarországon adott a diákok érdekképviselete, hogy a kormány „becsatornázza” a fiatalok kívánságait az oktatáspolitika alakításába. Kétévente ülésezik az Országos Diákparlament, emellett pedig működik az Országos Diáktanács intézménye, mellyel havi-kéthavi rendszerességgel tárgyalunk. A munkamegosztás szerint az ODP ajánlásokat fogalmaz meg, melyeket ezután az ODT és az oktatási kormányzat tárgyal. Ismertetik az álláspontjaikat, eszmét cserélnek, és a kormány igyekszik végrehajtani azt, amit lehet. A 2020-as ODT ajánlásoknak több mint a felét megvalósítottuk! A most elfogadott 58 pontos lista biztosítja a keretét az ODT és az oktatási döntéshozók következő kétéves munkájának” – idézi a szekesfehervar.hu.

 

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.