A génmódosítás fejlett változatát „hozták” magukkal 2061-ből a gödöllői diákok, megnyerték az MTA klímavédelmi versenyét Közoktatás
Szponzor tartalom

A génmódosítás fejlett változatát „hozták” magukkal 2061-ből a gödöllői diákok, megnyerték az MTA klímavédelmi versenyét

Hőszivattyúval, tetőkerttel és az esővíz hasznosításával tennék fenntarthatóbbá iskolájukat, a 2061-ből "hozott" időkapszulájukkal pedig arra irányították rá a figyelmet, hogy a génmódosítást a klímavédelem eszközeként is lehet használni. Három gödöllői gimnazista többek között ilyen ötletekkel nyerte meg Középiskolai MTA Alumni Program versenyét.

A cikk elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia támogatta.

„Már nem választás kérdésre, foglalkozunk-e a klímaváltozással. Egyre jobban alakítja a jövőnket, valamilyen fenntarthatósági törekvést minden területen meg lehet valósítani. Mindegy, merre megy az ember, mindenhol el tud indítani jó változásokat” – mondja Tóth Lázár, a Gödöllői Református Líceum Gimnázium tizedikes diákja, aki a Trifolium nevű csapat tagjaként, Icha Bálinttal és Horváth Nándorral együtt megnyerte a Középiskolai MTA Alumni Program kifejezetten a klímaváltozásra és a fenntartható fejlődésre fókuszáló, hónapokig tartó tanulmányi versenyét.

Korábban már többször írtunk a versenyről, amelyre magyarországi és határon túli iskolák 9-12. évfolyamos diákjainak jelentkezését várták. A lehetőséget olyan influenszerek is népszerűsítették, mint Döbrösi Laura színésznő és klímaaktivista, vagy az Instagramon több mint 200 ezer követővel rendelkező Pumped Gabo, aki visszatérő résztvevője a klímatüntetéseknek és a különböző fenntarthatósági akcióknak. A versenyre végül 686 háromfős csapat és körülbelül 300 felkészítő tanár jelentkezett.

Mik azok az ökokörök?

A két online fordulóból és az élő döntőből álló verseny első körének teljesítésére két hetük volt a csapatoknak. Többek között olyan kérdésekre kellett válaszolniuk, mint hogy mit jelent a közösségi gazdálkodás, mik azok az ökokörök, vagy milyen légköri alkotóelem felelős az emberi eredetű üvegházhatás erősödéséért. Egyik kérdés sem volt egyszerű, a versenyzők így aztán többször is visszatérhettek a feladatsorhoz, és módosíthatták a válaszaikat a november eleji leadási határidőig.

A győztes csapat az élő döntőben: Tóth Lázár, Horváth Nándor és Icha Bálint

„Az órák után az iskolában a csapat tagjai angol nyelvű forrásokat olvastak. Intenzív közös munka zajlott, ahol elakadtak vagy érdekességre leltek, ott megálltunk, és megbeszéltük. A teszt csapatépítő jellegű feladat volt” – mondja a fordulóról Nagyné dr. Molnár Melinda, a csapat mentortanára.

Tetőkert és hőszivattyú

A második fordulóba a 686 csapat közül már csak 152 jutott tovább – ők egy újabb tesztet töltöttek ki, illetve egy rövid videót és egy esszét is készíteniük kellett. Nem volt könnyű dolguk: az esszében arra a kérdésre kellett válaszolniuk, hogyan csökkentenék iskolájuk karbonlábnyomát bruttó 20 millió forintból.

A Gödöllői Református Líceum Gimnázium három diákja komplex tervvel állt elő. „Sokféle módszer van arra, hogy a karbonlábnyomunkat, az energiafelhasználásunkat csökkentsük, így sokféle módszert néztünk át az esszé megírása előtt. Ez azért jó, mert azt jelenti, hogy a világ különböző pontjain élő embereknek hatékony lehetőségeik vannak arra, hogy harcoljanak a klímaváltozás ellen” – mondja Lázár. A csapat úgy döntött, iskolájuk fűtési rendszerét korszerűsítenék, de a 20 millió forintos limit miatt csak részleges modernizáció jöhetett szóba, így egy hőszivattyú beszerzése került a tervükbe, amely nemcsak a gimnázium karbonlábnyomát, de kiadásait is csökkentené. Emellett egy tetőkert kialakítását is javasolták, ez – teszik hozzá – „amellett, hogy szénmegkötő funkciója van, rekreációs terület is, így a mentális egészség megtartása szempontjából is fontos szerepet tölthetne be”. A növények öntözését legalább részben az esővíz hasznosításával oldanák meg.

Egy tárgy 2061-ből

A verseny döntőjét március elején tartották a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében. Horváth Nándor azt mondja, a döntő volt a legnagyobb kihívás, ez volt a verseny legnehezebb része. Nem véletlenül: a csapatoknak a felkészítő tanárok, szurkoló vendégek és kutatók, na meg az eseményt online, az MTA Youtube-csatornáján követők előtt kellett többek között kvízkérdésekre válaszolniuk, majd megtartaniuk egy egészen különleges prezentációt.

„Hozzatok magatokkal egy tárgyat 2061-ből, és mondjátok el, hogy miért lesz fontos a klímaváltozás szempontjából” – ez volt a feladat. A gödöllői csapat egy DNS-spirált vitt magával, a megoldásuk középpontjában ugyanis a génmódosítás állt. Olyan technológiát akartak választani, amelyben sok a potenciál – a klímavédelem és a fenntarthatóság eszközeként is lehet használni. „Más ötleteink is voltak, gondoltunk többek között a fúziós erőműre is, de ezekről szinte mindenki hallott, sokszor jelennek meg a témáról cikkek. A génmódosításról viszont – bár már ma is széleskörűen használják – az emberek nagyo keveset tudnak. Esetleg hallottak már arról, hogy vannak gmo-s termékek, de nem tudják, hogy ez pontosan mit jelent” – magyarázza Bálint.

Mentortanáruk elégedett volt a kiválasztott „tárggyal”. „Ezek a gyerekek hihetetlenül intelligensek, tudták, hogy olyat kell kitalálni, ami nem szokványos. Spontán, maguktól ilyen ötleteket dobtak be, remekül adaptálva a tantárgyi tudásukat, az olvasott anyagokat” – mondja Nagyné dr. Molnár Melinda.

És ha már a fúziós erőmű szóba került: a gödöllői csapat megnyerte a versenyt és a fődíjat, egy többnapos szakmai utazást Dél-Franciaországba, az épülő ITER kísérleti fúziós erőműbe. A többiek sem jártak azonban rosszul: a döntőbe jutott minden diák egy tabletet kapott, felkészítőtanáraikat pedig ajándékutalvánnyal díjazták.

2. helyezett lett az ELF csapat a szegedi Eötvös József Gimnáziumból (csapattagok: Lakatos Botond, Takács Dániel, Zatykó Benedek, felkészítő tanár: Németh Éva)

3. helyezett lett a Membrain csapat a kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumból (csapattagok: Ádám Zsófia Anna, Hajnal Balázs, Nyíri Kata Luca, felkészítő tanár: Bakk János)

További eredmények:

4. helyezett Rozmárok – Bethlen Gábor Kollégium, Nagyenyed és Trifolium
5. helyezett Venom Squad – Szent István Gimnázium, Budapest
6. helyezett Boy-Go – Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium, Sopron
7. helyezett Zöld Muskétások – Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
8. helyezett Alternatív Fánkparádé – Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
9. helyezett In Pollutio – Apor Vilmos Római Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Gimnázium és Kollégium, Győr
10.helyezett Bagoly – Budapesti Gazdasági SZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum

Mit tesznek a diákok?

Amikor arról kérdezzük a csapat tagjait, hogy a mindennapokban – „kicsiben” – mit tesznek a klímavédelemért, Nándor úgy válaszol, „nyilván az alap, hogy szelektíven gyűjtjük a szemetet”, mind a hárman próbálnak minél fenntarthatóbb életformát kialakítani. Mentortanáruk úgy látja, számukra ez már természetes. „A tantervekben egyre több helyen jelenik meg ez a téma – nem csak kémiából, földrajzból, biológiából, más tárgyak ismeretanyagában is milliószor találkoznak vele” – mondja, hozzátéve: a versenyeredményben éppen ezért a fiúkat tanító fizika-, kémia- és földrajztanár munkája is benne van.

„Ráadásul az iskolában is vannak olyan programok, amelyek kifejezetten a klímavédelem, a fenntarthatóság témakörét járják körül – ilyen például a PET-palackok hasznosítása. Gödöllő egyébként hagyományosan nyitott a zöld kezdeményezésekre, ezekben minden gimnázium részt vesz. Ráadásul a fiúk olyan családi közegből érkeznek, ahol ez benne van a családi gondolkodásban – akár egy nagybevásárlásban is, hogy hogyan töltsük fel a hűtőt, és hogyan ne pazaroljunk. Azt hiszem, hogy ez a három dolog kell ahhoz, hogy egy olyan nemzedék szülessen, amely számára természetes, hogy létezik a fenntarthatósági szemlélet” – magyarázza.

Szívesen megnéznétek, hogyan oldották meg a döntős csapatok a különböző feladatokat? Itt nézhetitek meg a döntőt:

A cikk a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával jött létre, előállításában és szerkesztésében az eduline.hu szerkesztősége nem vett részt.

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát! Campus life Gál Luca

Keressük Budapest legszebb egyetemi könyvtárát!

Ha egyetemista vagy, biztos megvannak a kedvenc helyeid a kampuszon: ahol jó leülni a szaktársakkal két óra között, meginni egy kávét vagy akár együtt tanulni. De van egy hely, ami mindenki életében közös pont: a könyvtár. Itt sosem érzi egyedül magát az ember, hiszen legyen szó egy nyugis délutánról vagy épp vizsgaidőszakról, mindig körülvesznek a jegyzetekbe és könyvekbe merülő hallgatótársak.