Legalább 14 ezer segítő hiányzik az iskolákból és az óvodákból Közoktatás
Eduline

Legalább 14 ezer segítő hiányzik az iskolákból és az óvodákból

Rengeteg pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztens és más, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkatárs hiányzik az iskolákból és óvodákból.

Legalább 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársat kellene felvenni a köznevelési intézményekbe ahhoz, hogy a számuk legalább a jogszabályoknak megfeleljen – írja a Budapest Intézet elemzésére hivatkozva a Népszava. A kutatást a Civil Kollégium Alapítvány megrendelésére készítették.

Jelenleg 36 ezer teljes állásban, illetve háromezer félállásban vagy szerződéssel foglalkoztatott NOKS-os munkavállaló dolgozik – közéjük tartoznak a pedagógiai és a gyógypedagógiai asszisztensek, a pszichopedagógusok, a titkárok, a dajkák, a könyvtárosok, a rendszergazdák.

A betöltött státuszok száma elmarad a jogszabályban előírttól, különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz gondot a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyerekek szempontjából nagyon fontos.

A NOKS-os dolgozók hiányának egyik legfőbb oka valószínűleg az alacsony fizetés, egy heti 40 órában dolgozó, szakképzett pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot, vagyis nettó 197 ezer forintot kap havonta.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.