Friss: évente ellenőriznék a tanárok munkáját, az új teljesítményértékelési rendszert már szeptemberben bevezetnék Közoktatás
Eduline

Friss: évente ellenőriznék a tanárok munkáját, az új teljesítményértékelési rendszert már szeptemberben bevezetnék

Szeptembertől évente ellenőriznék a pedagógusok munkáját, de a próbaüzem már februárban elkezdődik – írja a Népszava.

A lap úgy tudja, a Belügyminisztérium (BM) tervei szerint idén szeptemberben indul a pedagógusok új teljesítményértékelési rendszerének bevezetése.

Korábban a Népszava írt arról, hogy a pedagógusoknak és az intézményvezetőknek minden évben át kell majd esniük egy belső értékelési folyamaton, ehhez személyre szabott teljesítménycélokat is teljesíteniük kell, és a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületen is meg kell felelniük. A hírek szerint a belső értékelési folyamat eredménye valamennyire a fizetést is meghatározná.

Ebben a félévben kezdik kipróbálni az új rendszert 40-50 intézmény bevonásával, bemutatják a részleteket, majd elkezdik meghatározni a személyes teljesítménycélokat a pedagógusokkal közösen. Júniusban és júliusban lesz egy tesztértékelés a BM által megadott szempontok szerint, a tapasztalatok alapján pedig korrigálják a rendszert a szeptemberi bevezetésig.

A tárca arra is kitért a koncepcióban, hogy pénzügyi következménye a következő tanévben még nem lesz az értékelésnek, ezt csak a 2024 szeptembertől javasolja a BM.

A személyes teljesítménycélokra újabb példákat hoz a tervezet, ilyen lehet például a diákok tanulmányi versenyeken való eredményes részvétele, külső programok szervezése, munkaközösségi szakmai megbeszélések szervezése. Korábban olyan példákat is hoztak, hogy cél lehet az is, hogy csökkenjen a diákok hiányzásának száma az előző évhez képest – a koncepció újabb változata ezt már nem tartalmazza. Ahogy a pedagógusok által sokat kritizált kitételt is törölték, mely szerint „viselkedésükkel, megjelenésükkel az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét kell erősítenie”.

A Népszava információi szerint a tervezet alapján átlag felett a felső 25 százalékban végző pedagógusok teljesítenek, átlag alatt pedig az alsó 25 százalékba kerülők – nekik elmozdulhat a bérük. A szakszervezetek továbbra is tiltakoznak az új rendszer jelenlegi formájában történő bevezetése ellen, és az ellen is, hogy egyes tanároktól pénzt vonhatnak el.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.