Iskola- és óvodapszichológusok szerint is komoly gondok vannak a magyar közoktatásban Közoktatás
Székács Linda

Iskola- és óvodapszichológusok szerint is komoly gondok vannak a magyar közoktatásban

Az óvoda- és iskolapszichológusok állásfoglalása szerint a közoktatás problémái a gyerekek pszichés állapotára is hatással vannak.

Nem csak az oktatás minőségére, de a gyerekek pszichés állapotára is hatással vannak a közoktatás problémái - derül ki abból az állásfoglalásból, amit hétvégén a hvg.hu vett észre az OIMBázis honlapján.

„Az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése rendszeresen előforduló jelenség lett” - írják a bejegyzésben, amit közel 300 iskola- és óvodapszichológus írt alá, mivel szerintük a hazai köznevelési rendszer nem felel meg a Gyermekjogi Egyezményben rögzített céloknak, többek között tehát annak sem, hogy "elősegítse a gyermekek személyiségének kibontakoztatását (28-as cikk), valamint a pihenéshez és a szabadidő  eltöltéséhez, a megfelelő játékhoz és szórakoztató tevékenységekhez való jogukat".

A pedagógusok folyamatos váltakozása ugyanis nehezíti, hogy időben észleljék a gyerekek fejlődésbeli elakadásait, és negatívan hat a biztonságérzetükre is, ami óvodás gyerekek esetében létfontosságú a stabilitás, és a biztonságérzetük biztosításában.

Mindezek mellett az állásfoglalásukban kiemelik a tanulókra és a pedagógusokra nehezedő túlterheltséget is, hazai kutatások szerint ugyanis a diákok többet dolgoznak, mint a szüleik, hiszen már egy általános iskolás gyerek is heti 40-42 órát tölt tanulással, míg a pedagógusok akár 50 óránál többet töltenek iskolai elfoglaltságokkal, a tanításon kívül tehát a dolgozatok javításával és egyéb szervezésekkel, ami az alacsony társadalmi és anyagi megbecsültség hiányában könnyen a kiégéshez vezet.

Míg azonban ők bármikor úgy dönthetnek, hogy pályát váltanak, a diákoknak aligha van kiút a közoktatás terheiből, amiből ráadásul hiányoznak a mentális egészséggel foglalkozó tárgyak, így a tanulók többsége azzal sincs tisztában, hogy hogyan birkózhatna meg a rá nehezedő nyomással, és nem ismerik az egészséges, kiegyensúlyozott élethez szükséges készségeket sem.

"A fent vázolt problémákat az óvoda- és iskolapszichológusi hálózat önmagában nem tudja megoldani. Az intézményenként 500 fő felett biztosított fél státusz nem teszi lehetővé a megelőző, preventív jellegű munkát, a sajnálatosan kevés és alulfizetett szakember pedig nem képes kiegyensúlyozni a rendszer működéséből fakadó pszichés terheket" - mondják, és azt is hozzátették, hogy szolidaritást vállalnak mindenkivel, akik "a változás érdekében hallatják a hangjukat".

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.