Friss felmérés: a szülők felének a házi feladat és a közös tanulás viszi el a legtöbb idejét Közoktatás
Eduline

Friss felmérés: a szülők felének a házi feladat és a közös tanulás viszi el a legtöbb idejét

Naponta 3-4 órát is foglalkoznak az általános iskolás diákok szülei a diákok iskolai teendőivel, derült ki a MediaMarkt legfrissebb kutatásából.

Jövő héten kezdődik a 2022/23-as tanév, egy friss felmérésből pedig kiderült, hogy az általános-, vagy középiskolás diákok szüleinek közel 40%-a naponta átlagosan 1-2 órát fordít az iskolai teendőkre, a reggeli elindulástól, a közös tanuláson át, egészen a szülői értekezletig. Az alsósok esetében azonban ez több is lehet, a válaszadók 17%-a akár 3-4 órát is eltölt ezekkel a teendőkkel.

Mire megy el a legtöbb idő?

A szülők közel felének (47%-nak) a közös tanulás, illetve a házifeladatok ellenőrzése veszi el a legtöbb idejét. Érdekes módon ez az arány a felső tagozatos gyerekek szüleinél a legmagasabb, de a középiskolások esetében is sok szülő, a megkérdezettek harmada, jelölte meg ezt a legidőigényesebb teendőként.

Ezt az időt úgy lehet csökkenteni, ha a szülők például jegyzeteléstechnikát vagy időbeosztást tanítanak nekik vagy azt, "hogy hogyan használja a képzeletét és fantáziáját, tanítsák meg kérdezni és segítsenek felépíteni a saját, személyre szabott tanulási stratégiájukat” – javasolja Lantos Mihály, tanulásmódszertani szakértő.

Érdekes viszont, hogy a nagy időigény ellenére a magyar szülők többsége még mindig ragaszkodik a házi feladatokhoz, annak ellenére, hogy a szakemberek véleménye megoszlik arról, van-e értelme otthoni feladatokat adni a nyolc-kilenc órán át iskolapadban ülő gyerekeknek. Persze a tanárok és a tanítók zöme is ragaszkodik a leckéhez.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.