Megoldás helyett további problémákat okozna a képesítés nélküli tanárok alkalmazása? Közoktatás
Székács Linda

Megoldás helyett további problémákat okozna a képesítés nélküli tanárok alkalmazása?

Nem csak Magyarországon, világszerte gondot okoz a tanárhiány kevesebb mint egy hónappal a tanévkezdés előtt. A problémát sok helyen képesítés nélküli "tanárok" és pedagógushallgatók alkalmazásával próbálják orvosolni, ez azonban inkább rontana, mintsem segítene a kialakult helyzeten.

Korábban mi is írtunk róla, hogy egy Pest megyei általános iskola pedagógusi végzettség nélkül is hajlandó lenne matematikához, kémiához, vagy angol nyelvhez értő, ezeken a területeken jártas személyeket alkalmazni. Azonban nem Magyarország az egyetlen, ahol így, és online oktatásra állással próbálnának megoldást találni a tanárhiányra, kevesebb mint egy hónappal a 2022/23-as tanév kezdete előtt.

Floridában veteránokat, Ausztráliában, és több amerikai államban pedig az egyetemi képzésük felénél sem tartó tanár szakos hallgatókat hívogatnak képzettség nélkül is betölthető tanári pozíciókba a következő tanévre. Van olyan amerikai állam, ahol közel 3000 pedagógus hiányzik a 320 ezer fős tankerületből, a képzettség nélküli tanárok alkalmazása azonban csak átmeneti megoldás lehet a világszerte problémákat okozó pedagógushiányra. Az ausztrál The Conversation egyenesen úgy fogalmazott, hogy „olyan ez, mint kiküldeni a gyerekeket a tomboló viharba egy szál esernyővel”, ami a jövőben többet ártana az oktatás és a tanárok helyzetén, mint amennyit most segítene.

Valódi tanórák helyett online "szimuláció"

A koronavírus-járvány okozta iskolabezárások, és online oktatásra állás nemcsak abban befolyásolta az egyetemisták tanulmányait, hogy nekik is távoktatásra kellett állni, hanem emiatt a gyakorlati óráik sem rendeltetésszerűen zajlottak. A lap szerint több amerikai egyetemen sem volt lehetőség arra, hogy a tanárszakosok osztályteremben, iskolai környezetben találkozzanak a gyerekekkel, így vagy online órákat tartottak nekik, amik semmilyen módon nem hasonlítanak a valós tanórákhoz, vagy teljes mértékben elmaradtak ezek a gyakorlati kurzusok.

A megfelelő gyakorlat megszerzése nélkül ezeket a frissen végzett, vagy még végzés előtt álló pedagógusokat felkészületlenül, sokkhatásként érheti a „steril” online tanórák után a zajos osztálytermi környezet, és a fegyelmezendő diákok. A tanárhiány miatt ráadásul más pedagógusoktól sem remélhetnek segítséget, hiszen nincs, aki betanítsa őket, nem kapják meg a szükséges támogatást, így ezek a fiatal pályakezdők már idő előtt kimerülnek, kiégnek, és más, jobban fizető, kevésbé stresszes munkahelyet keresnek - véli az oldal.

A szakértők szerint a rosszul, vagy helytelen módszerekkel leadott tananyag visszafordíthatatlan károkat okozhat a diákok későbbi tanulmányaiban, ráadásul az utóbbi időben jelentősen nőtt a speciális igényű diákok száma is, akiknek az igényeivel még egy képesítéssel rendelkező pedagógus is nehezebben birkózik meg. Az ilyen tanárok tehát segítség helyett csak rontanának az oktatás színvonalán, hosszútávon pedig a tanárhiány mértékét is tovább növelné, ha bárki, bármilyen képesítéssel elhelyezkedhetne pedagógusként.