Már most van olyan óvoda, ahol közmunkások felügyelnek a gyerekekre Közoktatás
Eduline

Már most van olyan óvoda, ahol közmunkások felügyelnek a gyerekekre

A helyzet pedig egyre rosszabb lehet, hiszen az utánpótlás nem jön, idén rekordkevesen jelentkeztek és kerültek be óvodapedagógus szakra.

Fábián Katalin, Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke tud olyan háromcsoportos óvodáról, ahol a szükséges hat óvónő helyett egy van, öt kollégája közmunkás - mondta el az rtl.hu-nak. Legnehezebb helyzetekben a baranyai, borsodi, szabolcsi hátrányos helyzetű kistelepülések vannak – tette hozzá.

A szakember szerint "a gyerekek nevelésében egy szakképzetlen kolléga nem vehet részt, a jogszabály ezt nem teszi lehetővé, ezért az óvodák egyre növekvő részében kizárólag gyerekfelügyelet valósul meg".

Ahogy már korábban írtuk, idén rekordkevesen jelentkeztek óvodapedagógus szakra. Komoly pedagógushiánnyal küzdenek az óvodák, a közszféra állásportálján több mint 1000 óvónői álláshirdetést találtunk. Az idei felvételi statisztikák ráadásul ijesztő jövőt festenek: a bolognai rendszer bevezetése, vagyis 2006 óta még soha nem volt olyan alacsony a felvett hallgatók száma az óvodapedagógus szakon, mint idén. 2022-ben 2234-en jelentkeztek óvodapedagógus alapszakra, 600-zal kevesebben, mint tavaly, majd végül összesen 892-en kerültek be óvodapedagógus képzésre.

Fábián Katalin szerint nem csoda, hogy nem választják ezt a szakot a diákok. Egy kezdő óvodapedagógus bére bruttó 210 ezer forint körül van. Természetes, hogy egy fiatal, aki egzisztenciát, családot szeretne, ennyiért nem akar évekig tanulni, méltatlan feltételek között dolgozni.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.