Négy év alatt a korábbi két-háromszorosára emelkedett az iskolákban a különböző tárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya – derül ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének friss kiadványából.
A Népszava azt írja, az általános iskolákban 2020-ban a természettudományi tárgyakat tanítók 10, a matematikát tanítók 9, az idegen nyelvet tanítók 8, az összes szakos tárgyat oktatók 7 százalékának nem volt szakképesítése a tárgy tanításához.
A szakképző iskolákban – ahol hároméves képzést kínálnak, amely érettségit nem ad – a matematikát tanítók 12 százaléka, az összes szakos tárgyat oktatók 10 százalékának nem volt megfelelő szakképesítése.
A lap hozzáteszi: az érettségit adó szakképző intézményekben 4-6 százalékos arányok alakultak ki 2019-re, míg a legjobb helyzetben a gimnáziumok vannak, ott 2020-ra 3-4 százalékos az arány, de itt is jelentős volt a növekedés a 2010-es 1-2 százalékos arányokhoz képest.
A települések közül a legrosszabb helyzetben a községek vannak, ahol a képesített pedagógusok hiánya minden szakos tantárgy esetében meghaladja a 10 százalékot: 2020-ra már több mint 14 százalékra emelkedett azoknak a tanároknak az aránya, akik szakos képesítés nélkül tanítanak például fizikát, kémiát, biológiát.
2016 előtt a budapesti általános iskolákban volt a legkisebb a tantárgyakat szakképesítés nélkül tanítók aránya, 2020-ra viszont a községek után már a fővárosban volt a legnagyobb az arány – a Közgazdaságtudományi Intézet tanulmánya szerint főként azért, mert Budapesten egyre több alternatív elhelyezkedési lehetőség van a tanárok számára.