Ki az ukrán gyerekek oktatásának, segítésének kormányzati és minisztériumi felelőse? Van-e kapcsolat a menekült gyermekek oktatása ügyében az ukrán oktatási minisztériummal? Készült-e intézkedési terv a különböző anyanyelvű és helyzetű diákok oktatására? Többek között ilyen kérdéseket tett fel az Emberi Erőforrások Minisztériumának a Civil Közoktatási Platform (CKP).
„Az orosz-ukrán háború következményeként több mint egy hónapja folyamatosan érkeznek menekültek hazánkba. A Civil Közoktatási Platform által képviselt köznevelési szervezetek aggodalommal látják, hogy a háború elől menekülő gyermekek sokféle, heterogén csoportjai számára nem állt össze egy egyértelmű, átlátható ellátási útvonalakat leíró, működőképes rendszer” – írja a CKP abban a levélben, amelyet Kásler Miklós emberierőforrás-miniszternek és Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak küldtek.
A Civil Közoktatási Platform összesen harminchárom kérdést tett fel a minisztériumnak. Kíváncsiak például arra, hogy ki a kormányzati és minisztériumi felelőse az ukrán gyerekek oktatásának, segítésének. Létrehoztak-e vagy terveznek-e létrehozni egy olyan konzultációs testületet, amely a terület problémáit megismeri és előkészíti a különböző intézkedéseket? Készült-e intézkedési terv a gyerekek különböző csoportjainak – magyar, ukrán, orosz anyanyelvűek, továbbutazók, bizonytalanok, menedékkérők, végleges letelepedést tervezők – oktatására, segítéségre, mentális és egészségügyi ellátására?
Tudja-e pontosan a kormány, hány ukrán gyerek érkezett Magyarországra, ők hány évesek, milyen nyelven beszélnek, maradnak-e az országban? Készül-e nyilvántartás a pedagógiai tapasztalattal rendelkező menekültekről? Van-e kapcsolat a menekült gyerekek oktatása ügyében az ukrán oktatási minisztériummal? Van-e bármilyen stratégia a gyerekek fokozatos integrálására a magyar iskolarendszerbe? Tervezik-e a gyerekek mentális állapotának felmérését?