Komoly hatása lehet annak, hogy a járvány miatt hónapokra bezártak a magyar iskolák Közoktatás
Eduline

Komoly hatása lehet annak, hogy a járvány miatt hónapokra bezártak a magyar iskolák

Ha nem lesznek komoly felzárkóztató programok, akkor a második világháború óta leghosszabb iskolabezárásokat átélő diákok jelentősen kisebb fizetésre számíthatnak majd, mint azok, akik végig hagyományos formában tanultak.

Évtizedekre befolyásolják a munkavállalási esélyeket és jelentősen csökkentik a várható fizetéseket a koronavírus miatt bevezetett iskolabezárások – szúrta ki a Telex Varga Júlia MTA-doktor tanulmányát, amely a Munkaerőpiaci Tükör friss kiadványában jelent meg.

A kutató szerit, ha nem lesznek komoly felzárkóztató programok, akkor a második világháború óta leghosszabb iskolabezárásokat átélő diákok jelentősen kisebb fizetésre számíthatnak majd, mint azok, akik még végig klasszikus, jelenléti oktatásban tanultak.

Varga Júlia a nemzetközi mérések eredményeit vizsgálta, mivel 2018-ban volt az utolsó Covid előtti PISA-felmérés, amikor még mérni lehetett a jelenléti oktatás hatékonyságát, ezt vetette össze a friss felmérésekkel. A négy évvel ezelőtti felmérés szerint a magyar iskolások képességei egy tanévben 38-39 PISA-pontot fejlődtek. Az utóbbi két év nyugat-európai kutatások alapján viszont már egy "karanténhét" is 1-3 PISA-pont veszteséget okoz a nem megfelelő tanulási környezet és a felejtés miatt.

A felmérés szerint a magyar iskolák a 2019/2020. tanév második félévében és a 2020/2021. tanévben átlagosan az összes szokásos tanítási idő körülbelül 52 százalékában voltak zárva.

Persze nem mindenhol ugyanakkora a hátrány

Az eredményeket befolyásolhatja, hogy ki milyen gazdasági-szociális-kulturális hátterű családból érkezik. Az oldal kiemeli, hogy egy holland kutatás is arra jutott, hogy az alacsony iskolázottságú családból érkezett diákok 50–60 százalékkal nagyobb teljesítménycsökkenést szenvedtek el a Covid-járvány miatti iskolabezárások következtében, mint jobb helyzetű társaik, feltételezhetjük tehát, hogy Magyarországon legalább ilyen nagy különbségek vannak.

Hova vezet az elmúlt két év távoktatása?

Varga Júlia több forgatókönyvet állított fel: az első esetben azt feltételezi, hogy minden diák teljesítménye egységesen a legkisebb becsült értéket, 1 PISA-pontot romlik minden távoktatással töltött hét után, míg a jelenléti oktatás alatt a megszokott évi 38-39 PISA-pont sebességgel fejlődtek.

Egy másik felállásban az a kutató alapvetése, hogy a lezárások miatti veszteségek más-más mértékben érintik a különböző családi háttérrel rendelkező tanulókat. Ebben az esetben azt feltételelezi a kutatás, hogy a gazdasági-szociális-kulturális szempontból felső negyedbe tartozó diákok nem szenvedtek tanulási veszteségeket, a középső két negyedbe tartozók átlagos módon maradtak le, míg a legalsó negyedbe tartozók ennek a másfélszeresével.

Vagyis a normál esetben elvárt 57 pontos javulás helyett a gyerekek ezen másfél év alatt 54-93 pontot veszítettek. Varga Júlia tanulmányában kiemeli, hogy 2018-ban Magyarországon egy iskolaév átlagos kereseti hozama 11 százalék volt. Vagyis a másfél évig otthonról tanulók 16 százalékkal alacsonyabb fizetésre számíthatnak.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.