Fontos szempont a középiskola-választáshoz: "az iskola nem csak egy épület" Közoktatás
Eduline

Fontos szempont a középiskola-választáshoz: "az iskola nem csak egy épület"

A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány posztolt arról, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni iskolaválasztáskor.

Ha a gyereked iskolakezdés előtt áll, és döntened kell két iskola közül, akik így hirdetik magukat, melyiket választod? - tette fel a kérdést a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány- A két lehetőség a következő:

1. Nálunk nagyon jó helyen lesz a gyereke. Itt nem esik bántódása, nagyon ritkán szokott probléma lenni, szerencsére a mi iskolánkban nem szoktak ügyek lenni, ide nagyon jó családok és nagyon jó gyerekek járnak.

2. Ide nagyon sok gyerek jár, óhatatlan, hogy lesznek problémák, egyet nem értések. De mindent megteszünk azért, hogy megelőzzük ezeket a helyzeteket, felkészülünk arra, hogy hogyan lehet a leggyorsabban és leghatékonyabban kezelni a felmerülő problémákat. A gyerekek védelmét átlátható, egyértelmű és következetesen betartandó keretek és eljárások garantálják. És sajnos még így is hibázhatunk mi is. Akkor pedig igyekszünk majd időben segítséget kérni.

Az alapítvány szerint a tanulási eredményekkel összefüggő kontextuson kívül sok más tényező is van, amelyek fontosabbak és meghatározóbbak lehetnek. "Az iskola egy közösség. Gyerekek, tanárok és szülők együttműködése. Az iskola nem csak egy épület. Keretek is, amelyben együttműködünk" - írják.

A Hintalovon szerint az iskolában felmerülő konfliktusok sokfélék, és a megoldásuk nem mindig könnyű, de egy közös bennük: "minden esetben lehetőséget kínálnak arra, hogy valamit legközelebb jobban csináljunk. Ezekben a helyzetekben nem csak a felelőst fontos megkeresni és megoldani a pillanatnyi helyzetet, de legalább ugyanilyen fontos átgondolni, hogy mit tehet az intézmény annak érdekében, hogy hasonló ne fordulhasson elő".

Tűzvédelmi terv nélkül ma nem kap működési engedélyt egy iskola sem. Kötelező évente tűzriadót tartani minden olyan iskolában, ahová több mint 50 fő jár, de javasolják az osztályonkénti beszélgetést, gyakorlást is. Ez nem azért fontos, mert biztosak vagyunk abban, hogy minden iskola előbb utóbb kigyullad, épp ellenkezőleg. Mindenki arra készül, hogy ez sose fordulhasson elő, de ha mégis megtörténik, akkor életmentő, ha az egész közösség pontosan tudja, merre van a biztonságos kijárat.

A gyerekekre nem csak a tűz jelenthet veszélyt. Számos más módon sérülhetnek fizikailag, mentálisan vagy érzelmileg is, jóval gyakoribbak a verekedések, az online bántalmazás, bullying, kirekesztés, vagy akár a szexuális visszaélés. Ezek megoldására ugyanúgy fel kell készülnie egy iskolának, mint egy váratlan tűzesetre - hangsúlyozzák.

Központi írásbeli 2026: itt vannak a korábbi évek hatodikos feladatlapjai és megoldókulcsai magyarból Közoktatás Palotás Zsuzsanna

Központi írásbeli 2026: itt vannak a korábbi évek hatodikos feladatlapjai és megoldókulcsai magyarból

A sikeres felvételi alapja a rendszeres és tudatos gyakorlás – szerencsére január 24-ig még bőven van idő felkészülni. Összegyűjtöttük az elmúlt évek hatodikos feladatsorait, amelyek jó támpontot adnak ahhoz, milyen típusú feladatokra számíthatnak a diákok a 2026-os központi írásbelin. 10 feladatot kell megoldani, 45 perc alatt, 50 pontos a feladatsor, számít a helyesírás és könnyű kicsúszni az időből